Tulorekisterin vaikutus tilitoimistojen toimintaan
Waheed, Namra (2018)
Waheed, Namra
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100315602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100315602
Tiivistelmä
Opinnäytetyöllä tutkitaan vuonna 2019 tulevan tulorekisterin vaikutusta tilitoimistojen toimintaan. Työn päätavoitteena on selvittää tulorekisterin vaikutukset ja sen tuomat muutokset tilitoimistojen toiminnoissa. Sivutavoitteina on taas selvittää, miten työntekijöiden palkkojen tiedot ilmoitettiin viranomaisille ennen tulorekisteriä ja miten palkoista ilmoittaminen muuttuu tulorekisterin voimaantulon jälkeen.
Tulorekisterillä tarkoitetaan vuonna 2019 voimaantulevaa rekisteriä, jolla on vaikutusta työntekijöiden palkkojen ilmoituksiin. Työntekijöiden palkkojen tiedot ilmoitetaan ennen tulorekisterin voimaantuloa jokaiselle viranomaiselle erikseen. Viranomaiset, joille palkkojen tiedot annetaan ovat verohallinto, eläkevakuutusyhtiö, tapaturmavakuutusyhtiö ja työttömyysvakuutusrahasto. Tulorekisterin voimaantultaessa vuonna 2019, työntekijöiden palkkojen tiedot ilmoitetaan enää vain yhteen paikkaan eli tulorekisteriin. Viranomaisille ei enää lähetetä erikseen ilmoituksia vaan viranomaiset ottavat itselleen tarvittavat tiedot itse suoraan tulorekisteristä. Tulorekisteri muodostuu kahdesta eri vaiheesta. Ensimmäinen vaihe tulee voimaan vuonna 2019 ja toinen vaihe tulee voimaan 2020. Tulorekisterin vaihe yksi tarkoittaa sitä, että tulorekisteriin on ilmoitettava työntekijöiden palkkatiedot. Toinen vaihe taas tarkoittaa sitä, että annetaan työntekijöiden palkkojen tietojen lisäksi myös eläke- ja etuustietoja.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla. Tilitoimistot, joita haastattelin olivat rajattu niin, että ne olisivat pieniä tai keskisuuria tilitoimistoja pääkaupunkuseudulta. Haastateltaviksi tuli kolme taloushallinnon ammattilaista kolmesta eri tilitoimistoista. Opinnäytetyö aloitettiin keväällä 2018 ja kesällä 2018 aloitettiin haastattelut ja saatiin tutkimuksen tulokset. Opinnäytetyö saatiin hyvissä ajoissa valmiiksi.
Tutkimuksen tuloksiksi saatiin, että tulorekisterillä on vaikutusta tilitoimistojen toimintaan. Tulorekisterin tultaessa voimaan enää ei palkkojen vuosi-ilmoituksia tehdä. Sen sijaan palkoista annetaan ilmoituksia tulorekisteriin kuukausittain viiden päivän sisällä, kun palkka on maksettu. Työntekijät pystyvät itsekin tarkastaa omia palkkatietoja tulorekisteristä. Uuden rekisterin ansiosta tilitoimistojen työ lisääntyy. Monet joutuvat uusimaan asiakkaiden kanssa tekemiään valtuutuksia, jotta voivat ilmoittaa tietoja. Kirjanpitoasiakkaiden neuvominen lisääntyy entistä enemmän. Tulorekisterin vaikutusta tilitoimistojen toimintaan pidetään suuremmaksi osaksi kuitenkin positiivisena. Sen uskotaan nopeuttavan ja helpottavan tilitoimistojen toimintaa, kun enää on vain yksi paikka palkkojen tietojen ilmoittamiseen. Tietojen korjaaminen helpottuu eikä tilitoimistojen enää tarvitse antaa itse lisätietoa työntekijöiden palkoista muille viranomaisille. KELA pystyy esimerkiksi itse tulorekisterin avulla katsomaan tarvitsemat palkkatiedot.
Tulorekisterillä tarkoitetaan vuonna 2019 voimaantulevaa rekisteriä, jolla on vaikutusta työntekijöiden palkkojen ilmoituksiin. Työntekijöiden palkkojen tiedot ilmoitetaan ennen tulorekisterin voimaantuloa jokaiselle viranomaiselle erikseen. Viranomaiset, joille palkkojen tiedot annetaan ovat verohallinto, eläkevakuutusyhtiö, tapaturmavakuutusyhtiö ja työttömyysvakuutusrahasto. Tulorekisterin voimaantultaessa vuonna 2019, työntekijöiden palkkojen tiedot ilmoitetaan enää vain yhteen paikkaan eli tulorekisteriin. Viranomaisille ei enää lähetetä erikseen ilmoituksia vaan viranomaiset ottavat itselleen tarvittavat tiedot itse suoraan tulorekisteristä. Tulorekisteri muodostuu kahdesta eri vaiheesta. Ensimmäinen vaihe tulee voimaan vuonna 2019 ja toinen vaihe tulee voimaan 2020. Tulorekisterin vaihe yksi tarkoittaa sitä, että tulorekisteriin on ilmoitettava työntekijöiden palkkatiedot. Toinen vaihe taas tarkoittaa sitä, että annetaan työntekijöiden palkkojen tietojen lisäksi myös eläke- ja etuustietoja.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla. Tilitoimistot, joita haastattelin olivat rajattu niin, että ne olisivat pieniä tai keskisuuria tilitoimistoja pääkaupunkuseudulta. Haastateltaviksi tuli kolme taloushallinnon ammattilaista kolmesta eri tilitoimistoista. Opinnäytetyö aloitettiin keväällä 2018 ja kesällä 2018 aloitettiin haastattelut ja saatiin tutkimuksen tulokset. Opinnäytetyö saatiin hyvissä ajoissa valmiiksi.
Tutkimuksen tuloksiksi saatiin, että tulorekisterillä on vaikutusta tilitoimistojen toimintaan. Tulorekisterin tultaessa voimaan enää ei palkkojen vuosi-ilmoituksia tehdä. Sen sijaan palkoista annetaan ilmoituksia tulorekisteriin kuukausittain viiden päivän sisällä, kun palkka on maksettu. Työntekijät pystyvät itsekin tarkastaa omia palkkatietoja tulorekisteristä. Uuden rekisterin ansiosta tilitoimistojen työ lisääntyy. Monet joutuvat uusimaan asiakkaiden kanssa tekemiään valtuutuksia, jotta voivat ilmoittaa tietoja. Kirjanpitoasiakkaiden neuvominen lisääntyy entistä enemmän. Tulorekisterin vaikutusta tilitoimistojen toimintaan pidetään suuremmaksi osaksi kuitenkin positiivisena. Sen uskotaan nopeuttavan ja helpottavan tilitoimistojen toimintaa, kun enää on vain yksi paikka palkkojen tietojen ilmoittamiseen. Tietojen korjaaminen helpottuu eikä tilitoimistojen enää tarvitse antaa itse lisätietoa työntekijöiden palkoista muille viranomaisille. KELA pystyy esimerkiksi itse tulorekisterin avulla katsomaan tarvitsemat palkkatiedot.
