Metsä oppimisen mahdollistajana varhaiskasvatuksessa
Isoaho, Tiina; Puntanen, Jenna (2018)
Isoaho, Tiina
Puntanen, Jenna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100415678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100415678
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin metsätoiminnalla voidaan rikastuttaa varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen toimintaa sekä millaisena oppimisympäristönä kasvattajat ja lapset kokevat metsän. Yhteistyötahona tässä opinnäytetyössä toimi Seinäjoen kaupungin päiväkoti Satulinna.
Opinnäytetyön aihe rajautui yhteistyötahon toiveiden sekä oman mielenkiintomme mukaisesti metsätoiminnan ympärille huomioiden leikin mahdollisuudet. Tutkimuskysymykset olivat: Miten metsätoiminnalla voidaan tukea lapsen kehitystä ja oppimista esiopetus- ja varhaiskasvatussuunnitelmien tavoitteet huomioiden? Miten leikki näyttäytyy osana metsätoimintaa? Miten kasvattajat ja lapset kokevat metsätoiminnan? Tutkimustapoina olivat havainnointi ja haastattelut. Opinnäytetyössä esitellään tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta sekä aikaisempia tutkimuksia aiheeseen liittyen. Teoriaosuus käsittelee ensin varhaiskasvatuksen perusteita kertoen sen tehtävistä ja tavoitteista jatkuen esiopetukseen. Opinnäytetyössä tuodaan esille luonto- ja ympäristökasvatuksen, fyysisen aktiivisuuden sekä leikin merkitys lapsuudessa.
Tutkimuksessa vahvistui, että oppimisen alueet ja laaja-alaisen osaamisen osa-alueet ovat toteutettavissa metsätoiminnalla. Tuloksista ilmeni, että ilmiöpohjaisuuden kautta metsätoiminta tukee lapsen kehitystä ja oppimista sekä tarjoaa monipuolisen oppimisympäristön. Metsä luo erinomaiset puitteet lapsen omalle toimijuudelle ja aktiivisuudelle. Leikillä on iso merkitys metsätoiminnassa, lapsilla on tilaa ilmaista itseään ja käyttää mielikuvitustaan. Majanrakennus osoittautui mielekkäimmäksi toiminnaksi samalla kehittäen erityisesti lapsen vuorovaikutus- sekä yhteistyötaitoja. Lapset ja kasvattajat kokevat metsätoiminnan positiiviseksi ja mielekkääksi. Tutkimuksessa ilmeni, että lapset muistavat hyvin asioita, joita he ovat itse henkilökohtaisesti kokeneet.
Opinnäytetyön aihe rajautui yhteistyötahon toiveiden sekä oman mielenkiintomme mukaisesti metsätoiminnan ympärille huomioiden leikin mahdollisuudet. Tutkimuskysymykset olivat: Miten metsätoiminnalla voidaan tukea lapsen kehitystä ja oppimista esiopetus- ja varhaiskasvatussuunnitelmien tavoitteet huomioiden? Miten leikki näyttäytyy osana metsätoimintaa? Miten kasvattajat ja lapset kokevat metsätoiminnan? Tutkimustapoina olivat havainnointi ja haastattelut. Opinnäytetyössä esitellään tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta sekä aikaisempia tutkimuksia aiheeseen liittyen. Teoriaosuus käsittelee ensin varhaiskasvatuksen perusteita kertoen sen tehtävistä ja tavoitteista jatkuen esiopetukseen. Opinnäytetyössä tuodaan esille luonto- ja ympäristökasvatuksen, fyysisen aktiivisuuden sekä leikin merkitys lapsuudessa.
Tutkimuksessa vahvistui, että oppimisen alueet ja laaja-alaisen osaamisen osa-alueet ovat toteutettavissa metsätoiminnalla. Tuloksista ilmeni, että ilmiöpohjaisuuden kautta metsätoiminta tukee lapsen kehitystä ja oppimista sekä tarjoaa monipuolisen oppimisympäristön. Metsä luo erinomaiset puitteet lapsen omalle toimijuudelle ja aktiivisuudelle. Leikillä on iso merkitys metsätoiminnassa, lapsilla on tilaa ilmaista itseään ja käyttää mielikuvitustaan. Majanrakennus osoittautui mielekkäimmäksi toiminnaksi samalla kehittäen erityisesti lapsen vuorovaikutus- sekä yhteistyötaitoja. Lapset ja kasvattajat kokevat metsätoiminnan positiiviseksi ja mielekkääksi. Tutkimuksessa ilmeni, että lapset muistavat hyvin asioita, joita he ovat itse henkilökohtaisesti kokeneet.