Asiakastyytyväisyyskysely Hyvinvointikeskus 7. Taivaalle
Vuorela, Veera (2018)
Vuorela, Veera
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100415685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100415685
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda asiakastyytyväisyyskysely tamperelaiselle Hyvinvoint-keskus 7. Taivaalle. Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli siten saada selvyys Hyvinvointikeskus 7. Taivaan asiakastyytyväisyyden tasosta ja saada tulosten avulla konkreettisia kehitysehdotuksia toiminnan parantamiseksi. Tutkimuksen pääongelmaa selvitettiin jakamalla se edelleen osaongelmiin, joiden tavoitteena oli selvittää tyytyväisyyttä henkilökuntaan ja heidän ammattitaitoonsa, viihtyvyyteen ja siisteyteen, hintoihin, odotusten täyttymiseen sekä tuotevalikoimaan ja suositteluvalmiuteen.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena kevään ja kesän aikana 2018. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella ja vastauksia saatiin yhteensä 73 kappaletta. Kyselyä mainostettiin asiakkaille käyntien yhteydessä sekä Hyvinvointikeskus 7. Taivaan Facebook-sivulla. Tutkimus sisälsi strukturoitujen vaihtoehtojen lisäksi myös avoimen kysymyksen, johon vastaajat saivat jättää vapaasti palautetta tai kehitysehdotuksia.
Tutkimuksen teoreettisessa näkökulmassa käsiteltiin monipuolisesti asiakkuudenhallintaa ja palvelua. Asiakkuudenhallinnan alla käsiteltiin asiakkuuksia ja elinkaaria, asiakastyytyväisyyttä sekä asiakasuskollisuutta. Palvelun osalta tarkasteltiin etenkin laatua, sen ulottuvuuksia sekä kriteereitä, mutta myös palvelulle ominaisia piirteitä ja palvelun johtamista.
Tutkimuksen tulokset olivat todella positiivisia ja kehitysehdotuksia löytyi vain vähän. Ainoastaan muutamassa kysymyksessä pieni osa vastaajista oli eri mieltä, muun muassa hinnoista ja viihtyvyydestä. Sen perusteella oli vaikea etsiä kehitysehdotuksia, joten parhaat kehitysehdotukset saatiin asiakkaiden jättämistä avoimista kommenteista. Vastaajat antoivat monenlaista palautetta, josta myöhästyneisiin aikoihin ja kiireeseen liittyvät kehitystoimenpiteet nousivat keskeisemmäksi parannusehdotukseksi sen vuoksi, että hyvää asiakastyytyväisyyttä voidaan jatkossakin ylläpitää.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena kevään ja kesän aikana 2018. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella ja vastauksia saatiin yhteensä 73 kappaletta. Kyselyä mainostettiin asiakkaille käyntien yhteydessä sekä Hyvinvointikeskus 7. Taivaan Facebook-sivulla. Tutkimus sisälsi strukturoitujen vaihtoehtojen lisäksi myös avoimen kysymyksen, johon vastaajat saivat jättää vapaasti palautetta tai kehitysehdotuksia.
Tutkimuksen teoreettisessa näkökulmassa käsiteltiin monipuolisesti asiakkuudenhallintaa ja palvelua. Asiakkuudenhallinnan alla käsiteltiin asiakkuuksia ja elinkaaria, asiakastyytyväisyyttä sekä asiakasuskollisuutta. Palvelun osalta tarkasteltiin etenkin laatua, sen ulottuvuuksia sekä kriteereitä, mutta myös palvelulle ominaisia piirteitä ja palvelun johtamista.
Tutkimuksen tulokset olivat todella positiivisia ja kehitysehdotuksia löytyi vain vähän. Ainoastaan muutamassa kysymyksessä pieni osa vastaajista oli eri mieltä, muun muassa hinnoista ja viihtyvyydestä. Sen perusteella oli vaikea etsiä kehitysehdotuksia, joten parhaat kehitysehdotukset saatiin asiakkaiden jättämistä avoimista kommenteista. Vastaajat antoivat monenlaista palautetta, josta myöhästyneisiin aikoihin ja kiireeseen liittyvät kehitystoimenpiteet nousivat keskeisemmäksi parannusehdotukseksi sen vuoksi, että hyvää asiakastyytyväisyyttä voidaan jatkossakin ylläpitää.