STT:n kuvat sen asiakkaiden sosiaalisessa mediassa
Häkkänen, Kaisa (2018)
Häkkänen, Kaisa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100415683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100415683
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe on Suomen Tietotoimiston kuvat sen asiakkaiden sosiaalisen median kanavilla, Instagramissa ja Facebookissa. Työ on STT:n toimeksianto. STT on suomalainen uutistoimisto, joka tarjoaa asiakkailleen Lehtikuvan kuvia. Tutkimukseen valitut asiakkaat käyttävät kuvia sosiaalisessa mediassa verkon ja printin lisäksi. Tutkimukseen STT:n asiakkaista mukaan valikoitui Hufvudstadsbladet, Karjalainen, MTV Uutiset ja Yle Uutiset.
Tavoitteenani on selvittää, millaisia STT:n kuvia sen neljä asiakasta jakavat Instagramissa ja Facebookissa ja miten kuvat valikoituvat julkaistavaksi joskus kymmenienkin vaihtoehtojen joukosta. Käsittelen työssäni Instagramin ja Facebookin merkitystä kuvan kannalta STT:n asiakkaille. Selvitän, millainen on hyvä kuva sosiaalisessa mediassa ja mitä sen tuottaminen pitää sisällään.
Päämetodini on STT:n asiakkaiden haastattelut, joihin valikoitui mukaan sellaisia henkilöitä asiakkaiden toimituksista, jotka ovat tekemisissä sosiaalisen median kanssa päivittäin. Haastattelun esiselvityksenä tarkkailin asiakkaiden Instagram- ja Facebook-tilejä ja tein muistiinpanoja julkaisuista, joissa oli käytetty STT:n kuvia. Tein tämän opinnäytetyön kevään ja kesän 2018 aikana. Esiselvitys tapahtui huhti- ja toukokuussa, haastattelut toukokuussa.
Eniten STT:n kuvia julkaisi Yle Uutiset. Toiseksi eniten kuvia julkaisi Hufvudstadsbladet ja kolmanneksi eniten MTV Uutiset. Karjalainen ei julkaissut yhtäkään STT:n kuvaa. Julkaistut kuvat olivat pääosin uutiskuvia, joukossa oli myös muutama kuvituskuva. Melkein kaikki kuvat julkaistiin Instagramissa lukuun ottamatta kolmea kuvaa, jotka Yle Uutiset julkaisi Facebookissa kansikuvana. Kuvien aiheet vaihtelivat uutispäivän mukaan. Suosittuja aiheita olivat urheilu, presidentti, eläimet ja sää.
Hufvudstadsbladet julkaisee vähän STT:n kuvia somessa, koska he haluavat käyttää omia kuvia ja STT:n kuvat ovat heidän mielestään varsin tavallisia. Hbl suosii somessa kuvasarjoja, tilannekuvia ja henkilökuvia. Karjalainen käyttää sosiaalisessa suurimmaksi osaksi vain omia kuvia ja lukijakuvia. Karjalaisessa halutaan julkaista tuoreita ja säväyttäviä kuvia somessa. MTV Uutiset julkaisee somessa kotimaan uutistilannekuvia STT:lta. Heidän mielestä hyvä kuva somessa on tuore ja moneen kanavaan muotoutuva. Yle Uutiset käyttää somessa STT:n kuvia pääasiassa kotimaisista uutistapahtumista. Se suosii somekuvana laadukasta lähikuvaa.
Kaikilla asiakkailla on omat syynsä ja tapansa käyttää STT:n kuvia. Facebookin ja Instagramin merkitys on kaikille samantyylinen. Kaikkien mielestä hyvässä somekuvassa on tunnetta.
Tavoitteenani on selvittää, millaisia STT:n kuvia sen neljä asiakasta jakavat Instagramissa ja Facebookissa ja miten kuvat valikoituvat julkaistavaksi joskus kymmenienkin vaihtoehtojen joukosta. Käsittelen työssäni Instagramin ja Facebookin merkitystä kuvan kannalta STT:n asiakkaille. Selvitän, millainen on hyvä kuva sosiaalisessa mediassa ja mitä sen tuottaminen pitää sisällään.
Päämetodini on STT:n asiakkaiden haastattelut, joihin valikoitui mukaan sellaisia henkilöitä asiakkaiden toimituksista, jotka ovat tekemisissä sosiaalisen median kanssa päivittäin. Haastattelun esiselvityksenä tarkkailin asiakkaiden Instagram- ja Facebook-tilejä ja tein muistiinpanoja julkaisuista, joissa oli käytetty STT:n kuvia. Tein tämän opinnäytetyön kevään ja kesän 2018 aikana. Esiselvitys tapahtui huhti- ja toukokuussa, haastattelut toukokuussa.
Eniten STT:n kuvia julkaisi Yle Uutiset. Toiseksi eniten kuvia julkaisi Hufvudstadsbladet ja kolmanneksi eniten MTV Uutiset. Karjalainen ei julkaissut yhtäkään STT:n kuvaa. Julkaistut kuvat olivat pääosin uutiskuvia, joukossa oli myös muutama kuvituskuva. Melkein kaikki kuvat julkaistiin Instagramissa lukuun ottamatta kolmea kuvaa, jotka Yle Uutiset julkaisi Facebookissa kansikuvana. Kuvien aiheet vaihtelivat uutispäivän mukaan. Suosittuja aiheita olivat urheilu, presidentti, eläimet ja sää.
Hufvudstadsbladet julkaisee vähän STT:n kuvia somessa, koska he haluavat käyttää omia kuvia ja STT:n kuvat ovat heidän mielestään varsin tavallisia. Hbl suosii somessa kuvasarjoja, tilannekuvia ja henkilökuvia. Karjalainen käyttää sosiaalisessa suurimmaksi osaksi vain omia kuvia ja lukijakuvia. Karjalaisessa halutaan julkaista tuoreita ja säväyttäviä kuvia somessa. MTV Uutiset julkaisee somessa kotimaan uutistilannekuvia STT:lta. Heidän mielestä hyvä kuva somessa on tuore ja moneen kanavaan muotoutuva. Yle Uutiset käyttää somessa STT:n kuvia pääasiassa kotimaisista uutistapahtumista. Se suosii somekuvana laadukasta lähikuvaa.
Kaikilla asiakkailla on omat syynsä ja tapansa käyttää STT:n kuvia. Facebookin ja Instagramin merkitys on kaikille samantyylinen. Kaikkien mielestä hyvässä somekuvassa on tunnetta.