Oon tässä, juttele mun kaa! : 0–3-vuotiaiden esikielellisen ja varhaisen kielenkehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Kylmäkorpi, Mirva (2018)
Kylmäkorpi, Mirva
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100615731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100615731
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa materiaali 0–3-vuotiaiden lasten kielenkehityksen tukemiseen varhaiskasvatuksessa. Materiaalin nimeksi tuli Juttele mun kaa!. Materiaali sisältää tietoa kielenkehityksestä ja sen tukemisesta. Lisäksi Juttele mun kaa! sisältää 15 keskustelua tukevaa kuvakorttia. Jokaisella kuvakortilla on jokin kielenkehityksen osa-alueeseen liittyvä tavoite, kuten sijapäätteiden harjoittelu tai lauseiden muodostaminen.
Materiaalin tuottamista varten tehtiin pienimuotoinen laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin haastattelemalla päiväkoti Hiidenkiven varhaiskasvattajia ja analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimus osoitti, että materiaalin tulee olla helppokäyttöinen, nykyaikainen ja soveltua kielen kehityksen eri vaiheisiin. Materiaali suunniteltiin saatuihin tuloksiin, Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin (2016) ja teoriakirjallisuuteen pohjaten.
Ensisijaisesti materiaalin tavoitteena oli soveltua päiväkoti Hiidenkivelle. Lisäksi materiaalin tavoitteena oli innostaa varhaiskasvattajia ja lapsia keskustelemaan, antaa varhaiskasvattajille lisätietoa ja välineitä lähteä tietoisesti työstämään kielen kehitystä tukevia toimintatapoja sekä toimia yhtenä tapana toteuttaa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2016) Kielen rikas maailma -oppimisalueen Kielen ymmärtämisen taidot -osa-alueen tehtäviä.
Opinnäytetyön teoriaperusta koostettiin tukemaan materiaalin toteutusta. Teoriaperustassa kuvattiin 0–3-vuotiaiden lasten kielenkehitystä sekä sen tukemista varhaiskasvatuksessa. Kielenkehitystä tukevia, pääosin vuorovaikutuksellisia toimintatapoja tarkasteltiin yleisesti sekä eri ikävaiheisiin liittyen. Lisäksi käsiteltiin mobiililaitteiden sekä puhetta korvaavien ja tukevien menetelmien käyttöä kielenkehityksen tukemisessa.
Materiaalin tuottamista varten tehtiin pienimuotoinen laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin haastattelemalla päiväkoti Hiidenkiven varhaiskasvattajia ja analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimus osoitti, että materiaalin tulee olla helppokäyttöinen, nykyaikainen ja soveltua kielen kehityksen eri vaiheisiin. Materiaali suunniteltiin saatuihin tuloksiin, Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin (2016) ja teoriakirjallisuuteen pohjaten.
Ensisijaisesti materiaalin tavoitteena oli soveltua päiväkoti Hiidenkivelle. Lisäksi materiaalin tavoitteena oli innostaa varhaiskasvattajia ja lapsia keskustelemaan, antaa varhaiskasvattajille lisätietoa ja välineitä lähteä tietoisesti työstämään kielen kehitystä tukevia toimintatapoja sekä toimia yhtenä tapana toteuttaa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2016) Kielen rikas maailma -oppimisalueen Kielen ymmärtämisen taidot -osa-alueen tehtäviä.
Opinnäytetyön teoriaperusta koostettiin tukemaan materiaalin toteutusta. Teoriaperustassa kuvattiin 0–3-vuotiaiden lasten kielenkehitystä sekä sen tukemista varhaiskasvatuksessa. Kielenkehitystä tukevia, pääosin vuorovaikutuksellisia toimintatapoja tarkasteltiin yleisesti sekä eri ikävaiheisiin liittyen. Lisäksi käsiteltiin mobiililaitteiden sekä puhetta korvaavien ja tukevien menetelmien käyttöä kielenkehityksen tukemisessa.