Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Laskentatyökalu katujen päällysrakenteen korjausvelan selvittämiseksi : Case: Hämeenlinnan kaupunki

Aartolahti, Rosaliina (2018)

 
Avaa tiedosto
Aartolahti_Rosaliina.pdf (3.841Mt)
Lataukset: 


Aartolahti, Rosaliina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100815767
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää laskentatyökalu katuinfran korjausvelan selvittämiseen. Tilaajana toimi Hämeenlinnan kaupunki, kaupunkirakenne, kunnossapito- ja rakentamispalvelut. Tavoitteena oli myös testata työkalua käytännössä ja perehtyä sen antamiin tuloksiin.

Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin katujen pintarakenteeseen syntyneitä vaurioita, erityisesti uran muodostumista, ja niiden vaikutusta päällystystarpeeseen ja tätä kautta korjausvelan syntymiseen. Menetelmän kehitys tehtiin osittain yhteistyönä Hämeen ammattikorkeakoulun rakennusmestariopiskelijan Jere Takalan opinnäytetyön kanssa, joka keskittyi kadun rakennekerroksiin ja kuivatusjärjestelmiin. Lopputuloksena tavoiteltiin riittävän tarkkaa työkalua, joka voitaisiin todeta toimivaksi.

Ennen varsinaista laskentatyökalun testaamista kerättiin opinnäytetyön pohjaksi teoria- ja tutkimusaineistoa korjausvelasta. Teoriaosuuteen kerättiin myös tietoa Hämeenlinnan kaupungin kaduista ja niiden luokituksesta.

Katujen pintarakenteen urautumisen kartoituksessa havaittiin Hämeenlinnan kaupungin pääväylien olevan kohtuullisessa kunnossa. Tähän arvioon käytettiin opinnäytetyön aikana laadittua saneeraustarvetaulukkoa. Opinnäytetyön aikana kehitettiin kaupungin käyttöön myös laskentataulukko, jonka perusteella korjattavan katualueen määrää voitaisiin tulevaisuudessa arvioida aikaisempaa paremmin. Kyseinen taulukko osoittautui kuitenkin hyödyllisemmäksi katukunnossapidon kestopäällysteiden saneerausten budjettiarviointiin, kuin varsinaisen korjausvelan kokonaissumman määritykseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste