Tampereen Urheiluakatemian markkinointiviestinnän kehittäminen eri jäsenryhmien keskuudessa
Hilska, Antto (2018)
Hilska, Antto
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100215580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100215580
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantaja oli Tampereen Urheiluakatemia. Tampereen Urheiluakatemia toimii tukiverkkona pirkanmaalaisille urheilijoille. Tampereen Urheiluakatemia on osa Suomen Olympiakomitean koordinoimaa urheiluakatemiaverkostoa ja on jäsenmäärillä mitattuna yksi Suomen suurimmista urheiluakatemioista.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Tampereen Urheiluakatemian markkinointiviestinnässä käytettävät kanavat tavoittavat jäsenryhmät, mistä viestintäkanavista jäsenet etsivät tietoa sekä mitä viestintäkanavia jäsenet seuraavat aktiivisimmin. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, kuinka tietoisia jäsenet ovat Urheiluakatemian tarjoamista palveluista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselylomake luotiin Webropol-ohjelmalla ja lomake lähetettiin 792 Urheiluakatemian jäsenelle sähköpostilla. Kysely oli avoinna 22.3.–9.4.2018 välisen ajan. Kyselyyn vastasi 113 henkilöä, joten vastausprosentti oli 14,3. Aineisto analysoitiin Webropol-ohjelmalla ja aineiston kuvaamiseen käytettiin suoria jakaumia sekä ristiintaulukointeja.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, minkälaisia kehittämiskohteita Urheiluakatemian markkinointiviestinnässä on. Urheiluakatemian käyttämät viestintäkanavat eivät tavoita eri jäsenryhmiä parhaalla mahdollisella tavalla. Lisäksi tietoisuus Urheiluakatemian tarjoamista palveluista ei ole parhaalla mahdollisella tasolla. Tutkimuksen tulosten mukaan Urheiluakatemian markkinointiviestinnän kehittämiskohteita ovat sosiaalisen median kanavien hyödyntäminen sekä akatemiavalmentajien sitouttaminen markkinointiviestintään.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Tampereen Urheiluakatemian markkinointiviestinnässä käytettävät kanavat tavoittavat jäsenryhmät, mistä viestintäkanavista jäsenet etsivät tietoa sekä mitä viestintäkanavia jäsenet seuraavat aktiivisimmin. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, kuinka tietoisia jäsenet ovat Urheiluakatemian tarjoamista palveluista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselylomake luotiin Webropol-ohjelmalla ja lomake lähetettiin 792 Urheiluakatemian jäsenelle sähköpostilla. Kysely oli avoinna 22.3.–9.4.2018 välisen ajan. Kyselyyn vastasi 113 henkilöä, joten vastausprosentti oli 14,3. Aineisto analysoitiin Webropol-ohjelmalla ja aineiston kuvaamiseen käytettiin suoria jakaumia sekä ristiintaulukointeja.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, minkälaisia kehittämiskohteita Urheiluakatemian markkinointiviestinnässä on. Urheiluakatemian käyttämät viestintäkanavat eivät tavoita eri jäsenryhmiä parhaalla mahdollisella tavalla. Lisäksi tietoisuus Urheiluakatemian tarjoamista palveluista ei ole parhaalla mahdollisella tasolla. Tutkimuksen tulosten mukaan Urheiluakatemian markkinointiviestinnän kehittämiskohteita ovat sosiaalisen median kanavien hyödyntäminen sekä akatemiavalmentajien sitouttaminen markkinointiviestintään.