Asbestikuitulaboratorion myynnin ja markkinoinnin kehittäminen
Elomaa, Jasu (2018)
Elomaa, Jasu
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101015858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101015858
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kehittää asbestikuitulaboratorion myyntiä ja markkinointia. Opinnäytetyön tarkoituksena on analysoida asiakaskyselystä ja markkinointikampanjasta saatavaa palautetta ja näin parantaa yrityksen myyntiä. Opinnäytetyö tehdään laboratorion toimeksiantona.
Teoriaosuudessa perehdytään asiakkaan tunnistamiseen, asiakkuuden elinkaareen sekä asiakkaan arvoihin. Näistä näkökulmista pohditaan myynnin ja markkinoinnin kehittämistä. Empiirisessä tutkimuksessa tehdään asiakaskysely laboratorion palvelukokemuksesta. Tämän lisäksi potentiaalisille asiakkaille tehtiin markkinointikampanja. Markkinointikampanja tehtiin keväällä 2017 ja asiakaskysely keväällä 2018. Palautteista ja vastauksista koottiin kehitysehdotukset, joita käsitellään tässä opinnäytetyössä.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että valtaosa asiakkaista on erittäin tyytyväisiä laboratorion toimintaan. Tutkimuksella saatiin monta kehityskohdetta ja positiivista palautetta yrityksen toiminnasta. Tuloksista huomattiin, että asiakkaat pitävät tärkeänä laboratorion palveluiden nopeutta ja laatua. Tutkimuksen mukaan laboratorion toimintaa voitaisiin kehittää niin, että näytteiden toimitusaika laboratorioon ja muiden haitta-aineiden tutkimiset vaatisivat muutosta nopeampaan läpimenoon.
Teoriaosuudessa perehdytään asiakkaan tunnistamiseen, asiakkuuden elinkaareen sekä asiakkaan arvoihin. Näistä näkökulmista pohditaan myynnin ja markkinoinnin kehittämistä. Empiirisessä tutkimuksessa tehdään asiakaskysely laboratorion palvelukokemuksesta. Tämän lisäksi potentiaalisille asiakkaille tehtiin markkinointikampanja. Markkinointikampanja tehtiin keväällä 2017 ja asiakaskysely keväällä 2018. Palautteista ja vastauksista koottiin kehitysehdotukset, joita käsitellään tässä opinnäytetyössä.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että valtaosa asiakkaista on erittäin tyytyväisiä laboratorion toimintaan. Tutkimuksella saatiin monta kehityskohdetta ja positiivista palautetta yrityksen toiminnasta. Tuloksista huomattiin, että asiakkaat pitävät tärkeänä laboratorion palveluiden nopeutta ja laatua. Tutkimuksen mukaan laboratorion toimintaa voitaisiin kehittää niin, että näytteiden toimitusaika laboratorioon ja muiden haitta-aineiden tutkimiset vaatisivat muutosta nopeampaan läpimenoon.