Mindfulnessin ja PRPP-menetelmän yhtymäkohtia lasten toimintaterapiassa kognitiivisesta näkökulmasta : Integroitu kirjallisuuskatsaus
Pohjaranta, Elina; Penttilä, Piipa (2018)
Pohjaranta, Elina
Penttilä, Piipa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100915806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100915806
Tiivistelmä
Integroidun kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli rakentaa kokonaiskuvaa siitä, miten mindfulnessia käytetään toimintaterapiassa sekä selvittää, mitä yhtymäkohtia löytyy mindfulnessin sekä lasten (6-12 v.) toimintaterapiaintervention välillä kognitiivisesta näkökulmasta tarkastellen. Tavoitteena oli osoittaa mindfulnessin ja Perceive, Recall, Plan and Perform -menetelmän yhtymäkohtia kognitiivisesta näkökulmasta. Tutkittavaa ilmiötä tarkasteltiin top-down-näkökulmasta erityisesti oppimisvaikeuksista kärsivien lasten kognitiivisiin pulmiin keskittyen. Tutkittavaa tietoa tarkasteltiin lasten toimintaterapian kognitiivisesta näkökulmasta etsien yhtymäkohtia mindfulnessin sekä PRPP-menetelmän välillä. PRPP-menetelmä pohjautuu informaation prosessoinnin teoriaan, jonka on todettu tutkimusten mukaan olevan yksi avaintekijöistä oppimisvaikeuksissa.
Katsauksen aineistossa oli mukana yhdeksän laadultaan korkeatasoista mindfulness-tutkimusta sekä seitsemän kirjallisuuslähdettä. Aineistoa tarkasteltiin kriittisesti ja aineiston analysointi toteutettiin huolella teoreettisen katsauksen periaatteita noudattaen. Katsauksen tuloksena havaittiin, että mindfulnessin ja PRPP-menetelmän välillä oli lukuisia yhtymäkohtia kognitiivisesta näkökulmasta. Mindfulness-prosessin vaiheet mukailivat pitkälti PRPP-menetelmän mukaisen tiedonkäsittelyprosessin vaiheita. Myös mindfulness-harjoittelun tutkitut vaikutukset kohdistuivat useimpiin tiedonkäsittelyprosessin vaiheisiin. Lisäksi yhtymäkohtia löytyi PRPP:n käsitteellisen mallin osien, PRPP:n kognitiivisen strategian vaiheiden ja tietoisen läsnäolon vaiheiden välillä. PRPP:n ja mindfulnessin yhtymäkohtia peilattiin myös kognitiivisiin taitoihin. Katsauksen perusteella voidaan ajatella, että mindfulnessia voisi käyttää oppimisvaikeuksista kärsivien lasten toimintaterapiassa lisänä esimerkiksi kognitiivisen strategian interventiossa. Koska mindfulnessia toimintaterapiassa on tutkittu vielä hyvin vähän, jatkotutkimusta etenkin lasten osalta ehdotetaan tehtäväksi.
Katsauksen aineistossa oli mukana yhdeksän laadultaan korkeatasoista mindfulness-tutkimusta sekä seitsemän kirjallisuuslähdettä. Aineistoa tarkasteltiin kriittisesti ja aineiston analysointi toteutettiin huolella teoreettisen katsauksen periaatteita noudattaen. Katsauksen tuloksena havaittiin, että mindfulnessin ja PRPP-menetelmän välillä oli lukuisia yhtymäkohtia kognitiivisesta näkökulmasta. Mindfulness-prosessin vaiheet mukailivat pitkälti PRPP-menetelmän mukaisen tiedonkäsittelyprosessin vaiheita. Myös mindfulness-harjoittelun tutkitut vaikutukset kohdistuivat useimpiin tiedonkäsittelyprosessin vaiheisiin. Lisäksi yhtymäkohtia löytyi PRPP:n käsitteellisen mallin osien, PRPP:n kognitiivisen strategian vaiheiden ja tietoisen läsnäolon vaiheiden välillä. PRPP:n ja mindfulnessin yhtymäkohtia peilattiin myös kognitiivisiin taitoihin. Katsauksen perusteella voidaan ajatella, että mindfulnessia voisi käyttää oppimisvaikeuksista kärsivien lasten toimintaterapiassa lisänä esimerkiksi kognitiivisen strategian interventiossa. Koska mindfulnessia toimintaterapiassa on tutkittu vielä hyvin vähän, jatkotutkimusta etenkin lasten osalta ehdotetaan tehtäväksi.