Meijerialan koulutuksen työelämälähtöisyys
Kaunisto, Jyri (2018)
Kaunisto, Jyri
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100915843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100915843
Tiivistelmä
Suomessa meijerialan koulutusta tarjoaa vain Hämeen ammatti- instituutin meijerialan osaamisalan yksikkö Hämeenlinnassa. Koulutuksen tarjoajan vastuulla on kouluttaa uudet meijeristit vastaamaan työelämän asettamiin haasteisiin nyt ja tulevaisuudessa. Tähän tehtävään koulutuksen tarjoajan tulee vastata jatkuvasti muuttuvassa toimintakentässä. Muutosta tähän toimintakenttään luo Sipilän hallituksen toinen kärkihanke ammatillisen koulutuksen uudistamisesta reformin muodossa ja jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla muuttuvat ruokatrendit, jotka määrittyvät kuluttajien luomien uudistumispaineiden myötä. Kuluttajatottumukset ja ruokatren-dit puolestaan muuttavat teollisuuden toiminta - aluetta ja muutokset vaikuttavat koulutuksen sisältöön ja sen sisällä eri opintokokonaisuuksien painotuksiin ja resursointiin.
Opinnäytetyössä selvitetään, miten koulutuksen tulee reagoida näihin haasteisiin. Selvitystä varten on tehty laadullinen tutkimus haastattelmalla eri meijerien edustajia ja kartoitettu heidän näkemyksiään koulutuksen nykyisestä rakenteesta, tulevaisuuden trendeistä, sekä niistä tiedoista ja taidoista joita valmistuneella meijeristillä tulee olla siirryttäessä työelämään.
Tutkimustulosten mukaan Hämeen ammatti-instituutin meijerialan yksikkö on onnistunut hyvin opintojen painotuksissa, kun sitä verrataan teollisuuden edustajien näkemykseen. Oppilaitos on onnistunut työnantajien edustajien mielestä ennen kaikkea siinä, että se antaa valmistuneille meijeristeille mahdollisimman laajat perustiedot ja -taidot alan eri prosesseista. Koulutukselle suurimmaksi haasteeksi on muodostumassa sosiaalisten työelämätaitojen opettaminen eli suhtautuminen työhön ja työn tekemiseen. Myös muuttuvat ruokatrendit ovat tutkimuksen mukaan tulevaisuudessa huomioitava, mutta niiden huomioimisessa kannattaa haastateltavien mukaan muistaa trendien nopea muuttuminen. Tästä johtuen niiden kouluttaminen ei välttämättä ole kannattavaa.
Opinnäytetyössä selvitetään, miten koulutuksen tulee reagoida näihin haasteisiin. Selvitystä varten on tehty laadullinen tutkimus haastattelmalla eri meijerien edustajia ja kartoitettu heidän näkemyksiään koulutuksen nykyisestä rakenteesta, tulevaisuuden trendeistä, sekä niistä tiedoista ja taidoista joita valmistuneella meijeristillä tulee olla siirryttäessä työelämään.
Tutkimustulosten mukaan Hämeen ammatti-instituutin meijerialan yksikkö on onnistunut hyvin opintojen painotuksissa, kun sitä verrataan teollisuuden edustajien näkemykseen. Oppilaitos on onnistunut työnantajien edustajien mielestä ennen kaikkea siinä, että se antaa valmistuneille meijeristeille mahdollisimman laajat perustiedot ja -taidot alan eri prosesseista. Koulutukselle suurimmaksi haasteeksi on muodostumassa sosiaalisten työelämätaitojen opettaminen eli suhtautuminen työhön ja työn tekemiseen. Myös muuttuvat ruokatrendit ovat tutkimuksen mukaan tulevaisuudessa huomioitava, mutta niiden huomioimisessa kannattaa haastateltavien mukaan muistaa trendien nopea muuttuminen. Tästä johtuen niiden kouluttaminen ei välttämättä ole kannattavaa.