Liikkuvan ajoneuvon satelliittivastaanottimien toimivuus
Eskola, Tuomas (2017)
Eskola, Tuomas
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100915845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100915845
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli hankkia tietoa liikkuvassa ajoneuvossa käytettävien satel-liittipaikannuksessa käytettävien vastaanottimien tarkkuutta. Lähtökohtana oli opinnäytetyön tilaajan Carement Oy:n tarve päivittää yrityksen käytössä olevia laitteita vastaamaan yrityksen palvelutarjontaa ja edistämään kustannustehokkuutta. Testattavaksi tulevien vastaanottimien tuli sopia yrityksen jo olevaan muuhun laitteistoon. Tämä rajasi alkuperäisen suunnitelman kuudesta laitteesta lopulta neljäksi mukaan otettavaksi laitteeksi.
Työn julkisessa osassa etsittiin vastausta kysymyksiin, ajonopeuden ja mittausalueen peitteellisyyden vaikutuksesta tarkkuuteen. Kustannustehokkuuden osalta raportoidaan työn tilaajalle. Teoreettista taustaa varten hankittiin tietoa satelliittijärjestelmistä ja tekijöistä, jotka häiritsevät paikannustarkkuutta. Tekniset tiedot kerättiin laitetoimit-tajien esitteistä.
Paikannustarkkuutta testattiin soratiellä. Tiehen mitattiin ja merkittiin lähtöpisteen lisäksi kymmenen pistettä. Jokaisella laitteella ajettiin mitattavat välit lähtemällä levosta, kiihdyttämällä nopeuteen 20 km/h tai 40 km/h ja pysäyttämällä mittauspisteen kohdalle. Tien kunnosta ja peitteellisyydestä otettiin kuvia. Aineiston pienuus ei puoltanut tilastollista analyysiä.
Nopeuden vaikutuksessa mittaustarkkuuteen havaittiin laitekohtaisuuden lisäksi yh-teistä, kuten riippuvuus laitteen reaaliaikaisuudesta paikantaa, välimatkan pituudesta sekä peitteisyyden tasosta. Osalla laitteita nopeuden kasvu lisäsi epätarkkuutta, osalla pienensi. Yhteistä oli, että matkan pituudet olivat lyhyillä väleillä todellista matkaa lyhyempi ja pidemmillä pidemmät. Tuloksia tukevat aikaisemmista tutkimuksista saatuja tuloksia. Työ nosti esille tarpeen uusille tutkimuksille, joissa peitteellisyyden tasot eriteltäisiin.
Työn julkisessa osassa etsittiin vastausta kysymyksiin, ajonopeuden ja mittausalueen peitteellisyyden vaikutuksesta tarkkuuteen. Kustannustehokkuuden osalta raportoidaan työn tilaajalle. Teoreettista taustaa varten hankittiin tietoa satelliittijärjestelmistä ja tekijöistä, jotka häiritsevät paikannustarkkuutta. Tekniset tiedot kerättiin laitetoimit-tajien esitteistä.
Paikannustarkkuutta testattiin soratiellä. Tiehen mitattiin ja merkittiin lähtöpisteen lisäksi kymmenen pistettä. Jokaisella laitteella ajettiin mitattavat välit lähtemällä levosta, kiihdyttämällä nopeuteen 20 km/h tai 40 km/h ja pysäyttämällä mittauspisteen kohdalle. Tien kunnosta ja peitteellisyydestä otettiin kuvia. Aineiston pienuus ei puoltanut tilastollista analyysiä.
Nopeuden vaikutuksessa mittaustarkkuuteen havaittiin laitekohtaisuuden lisäksi yh-teistä, kuten riippuvuus laitteen reaaliaikaisuudesta paikantaa, välimatkan pituudesta sekä peitteisyyden tasosta. Osalla laitteita nopeuden kasvu lisäsi epätarkkuutta, osalla pienensi. Yhteistä oli, että matkan pituudet olivat lyhyillä väleillä todellista matkaa lyhyempi ja pidemmillä pidemmät. Tuloksia tukevat aikaisemmista tutkimuksista saatuja tuloksia. Työ nosti esille tarpeen uusille tutkimuksille, joissa peitteellisyyden tasot eriteltäisiin.