Tasauspyörästön mallinnus ja jännityslaskelmat
Nyblom, Timo (2010)
Nyblom, Timo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610579
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tämä työ on osana Tampereen ammattikorkeakoulun johtamaa projektia, jossa tarkoituksena on keksijä Godwin Vasanthin ideoiman ja patentoiman /10/ differentiaalipyörästöjärjestelmän poljettavaan ajoneuvoon jatkosuunnittelu ja myöhemmässä vaiheessa toteutus.
Tämän työn tavoitteena oli saada toimiva 3D-malli tasauspyörästöstä, joka on käytännössä mahdollinen koota. Jännityslaskelmat suoritettiin, jotta voitaisiin todeta tasauspyörästön maksimijännitykset ja mahdolliset ongelmakohdat.
Työssä tehtiin 3D-mallinnus Catia V5 -ohjelmalla Godwin Vasanthin suunnitelmien pohjalta. Malleissa pyrittiin ottamaan huomioon tasauspyörästön koko ja käytännöllisyys valmistusvaiheessa sekä parantamaan mahdollisia heikkouksia. Malleista tehtiin piirustukset jatkokäsittelyn ja tutkimisen helpottamiseksi. Jännityslaskelmat suoritettiin Catia V5 Generative Structural Analysis -ohjelmalla. Laskelmat suoritettiin käyttämällä aiemmin mallinnettuja 3D-malleja.
Työtä tullaan käyttämään jatkossa osana projektissa poljettavan ajoneuvon differentiaalipyörästöjärjestelmällä kokonaisuuden hahmottelemisessa. Tavoitteena on, että tasauspyörästö voidaan tulevaisuudessa valmistaa mallien mukaan, muutokset ovat kuitenkin mahdollisia.
Tämä työ on osana Tampereen ammattikorkeakoulun johtamaa projektia, jossa tarkoituksena on keksijä Godwin Vasanthin ideoiman ja patentoiman /10/ differentiaalipyörästöjärjestelmän poljettavaan ajoneuvoon jatkosuunnittelu ja myöhemmässä vaiheessa toteutus.
Tämän työn tavoitteena oli saada toimiva 3D-malli tasauspyörästöstä, joka on käytännössä mahdollinen koota. Jännityslaskelmat suoritettiin, jotta voitaisiin todeta tasauspyörästön maksimijännitykset ja mahdolliset ongelmakohdat.
Työssä tehtiin 3D-mallinnus Catia V5 -ohjelmalla Godwin Vasanthin suunnitelmien pohjalta. Malleissa pyrittiin ottamaan huomioon tasauspyörästön koko ja käytännöllisyys valmistusvaiheessa sekä parantamaan mahdollisia heikkouksia. Malleista tehtiin piirustukset jatkokäsittelyn ja tutkimisen helpottamiseksi. Jännityslaskelmat suoritettiin Catia V5 Generative Structural Analysis -ohjelmalla. Laskelmat suoritettiin käyttämällä aiemmin mallinnettuja 3D-malleja.
Työtä tullaan käyttämään jatkossa osana projektissa poljettavan ajoneuvon differentiaalipyörästöjärjestelmällä kokonaisuuden hahmottelemisessa. Tavoitteena on, että tasauspyörästö voidaan tulevaisuudessa valmistaa mallien mukaan, muutokset ovat kuitenkin mahdollisia.