Änglatröst : en studie om vårdande tröst för mammor vid intrauterin fosterdöd
Sandberg, Johanna (2018)
Sandberg, Johanna
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101115923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101115923
Tiivistelmä
Utvecklingsarbetet utgör en fortsättning på examensarbetet Att vara mamma åt ett änglabarn (Jorpes, Koivisto & Sandberg, 2017). I den här studien tar man fasta på vad en god vård i form av tröst innebär för mödrar som förlorat sina barn i intrauterin fosterdöd. Syftet med studien är att öka studerandes beredskap för att kunna ge en god vård åt dessa mammor. Frågeställningen lyder: Vad innebär en god vård i form av tröst för en mamma som har förlorat sitt barn i intrauterin fosterdöd?
Studien har sina teoretiska utgångspunkter i Erikssons caritas-modell (1993) och Roxbergs avhandling om vårdande- och ickevårdande tröst (2005). I resultatet framkommer att en god vård förpliktar ett vårdande så så att patienten upplever tillit, tillfredsställelse samt kroppsligt och andligt välbehag. Trösten kan vara både vårdande och icke-vårdande. Den vårdande trösten är närvarande, följsam samt lyssnar till den lidande och tröstar utgående från dennas premisser.
Resultatet presenteras i form av en virtuell kurs, Änglatröst, för barnmorskestudernade på Yrkeshögskolan Novia. Kursmaterialet har gjorts i hänsyn till olika inlärningsstilar, såväl visuell-, auditiv- samt kinestetisk inlärning. This is an immersed study of the bachelor’s thesis To be the mother of an angel (Jorpes, Koivisto & Sandberg, 2017). The study has its starting point in what it means to care for mothers, suffering fetal death. The aim of the study is to give the students tools for giving a good care in the shape of consolation, for the mothers.
The theoretical framework can be found in Erikssons’ caritas model (1993) and Roxbergs thesis about caring and non-caring consolation (2005). The result shows that a good care oblige the caregiver to provide care for the patient so the patient experience trust and confidence, satisfaction and physical and spiritual pleasure. There is caring and non-caring consolation. The caring consolation is present, docile, listen to the person suffering and act on these preconditions.
The result is presented in a virtual course, Consolation and it’s meant for midwifery students at the vocational collage Novia. During the process of creating the course different learning styles have been taking in consideration i.e. visual, auditative and kinestetic learning styles.
Studien har sina teoretiska utgångspunkter i Erikssons caritas-modell (1993) och Roxbergs avhandling om vårdande- och ickevårdande tröst (2005). I resultatet framkommer att en god vård förpliktar ett vårdande så så att patienten upplever tillit, tillfredsställelse samt kroppsligt och andligt välbehag. Trösten kan vara både vårdande och icke-vårdande. Den vårdande trösten är närvarande, följsam samt lyssnar till den lidande och tröstar utgående från dennas premisser.
Resultatet presenteras i form av en virtuell kurs, Änglatröst, för barnmorskestudernade på Yrkeshögskolan Novia. Kursmaterialet har gjorts i hänsyn till olika inlärningsstilar, såväl visuell-, auditiv- samt kinestetisk inlärning.
The theoretical framework can be found in Erikssons’ caritas model (1993) and Roxbergs thesis about caring and non-caring consolation (2005). The result shows that a good care oblige the caregiver to provide care for the patient so the patient experience trust and confidence, satisfaction and physical and spiritual pleasure. There is caring and non-caring consolation. The caring consolation is present, docile, listen to the person suffering and act on these preconditions.
The result is presented in a virtual course, Consolation and it’s meant for midwifery students at the vocational collage Novia. During the process of creating the course different learning styles have been taking in consideration i.e. visual, auditative and kinestetic learning styles.