SOLIDWORKS CUSTOMTOOLS -lisäosan konfiguroinnin parantaminen
Kattimeris, Nicolas (2018)
Kattimeris, Nicolas
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101515996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101515996
Tiivistelmä
SOLIDWORKS CUSTOMTOOLS -lisäosa automatisoi aikaa vievät rutiinit ja vapauttaa suunnittelijan keskittymään suunnitteluun. CUSTOMTOOLSin käyttö on melko yksinkertaista, mutta käyttäjä pääsee hyödyntämään sitä kunnolla vasta sen jälkeen, kun se on konfiguroitu omien työskentelytapojen mukaisesti. Konfiguroinnin on todettu olevan asiakkaille liian haastavaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää CUSTOMTOOLSin konfiguroinnin ongelmat sekä esittää kehittämisehdotuksia konfiguroinnissa esiin tulleiden haasteiden ratkaisemiseksi. Tämä selvitystyö oli vain yksi vaihe CUSTOMTOOLS-lisäosan konfiguroinnin parantamiseksi.
Opinnäytetyö aloitettiin tutustumalla CUSTOMTOOLS-lisäosan hyötyihin ja ominaisuuksiin. Selvitystyön aikana kommunikoitiin kasvotusten, puhelimen sekä sähköpostin välityksellä mm. asiakkaiden, jälleenmyyjien ja sovellusasiantuntijan kanssa. Varsinaisen selvitystyön aikana tehtiin kyselytutkimustyökalulla kyselyt, jotka jaettiin asiakkaille sekä jälleenmyyjille sähköpostin välityksellä.
Selvitystyöstä saatujen tietojen avulla esitettiin työn päätulokset. CUSTOMTOOLS-käyttäjät arvostavat hyvää tuotetta ja sen useita hyötyjä, mutta sen konfiguroinnissa on parannettavaa. CUSTOMTOOLSin konfiguroinnissa avustamiseen tarkoitetut ohjeet täytyy yksinkertaistaa, järjestää paremmin ja täydentää selkeillä esimerkeillä. Asiakkaat kaipaavat modernia käyttöliittymää sekä konfigurointia, jota pystyy suorittamaan enimmäkseen yhdessä ohjelmistossa ja yhdellä näytöllä. CUSTOMTOOLS-käyttäjät tarvitsevat nopean ja yksinkertaisen käyttöönoton.
Asiakkaiden sekä jälleenmyyjien näkökulmat konfiguroinnin ongelmista ja kehittämisideoista tulivat hyvin esille, kun ne koottiin yhdeksi kokonaisuudeksi. Opinnäytetyössä tehdyn selvityksen avulla voidaan käsittää paremmin, millainen CUSTOMTOOLSin konfigurointi on todellisuudessa käyttäjille ja mitkä ovat heille suurimmat haasteet. Keskittyminen ainoastaan positiivisiin asioihin ei auta hankaluuksien ratkaisemisessa. Todelliset ongelmat täytyi ensin selvittää ja seuraavaksi ne voidaan ratkaista sekä kehittää tuotetta hyödyntämällä saavutettuja päätuloksia.
Opinnäytetyö aloitettiin tutustumalla CUSTOMTOOLS-lisäosan hyötyihin ja ominaisuuksiin. Selvitystyön aikana kommunikoitiin kasvotusten, puhelimen sekä sähköpostin välityksellä mm. asiakkaiden, jälleenmyyjien ja sovellusasiantuntijan kanssa. Varsinaisen selvitystyön aikana tehtiin kyselytutkimustyökalulla kyselyt, jotka jaettiin asiakkaille sekä jälleenmyyjille sähköpostin välityksellä.
Selvitystyöstä saatujen tietojen avulla esitettiin työn päätulokset. CUSTOMTOOLS-käyttäjät arvostavat hyvää tuotetta ja sen useita hyötyjä, mutta sen konfiguroinnissa on parannettavaa. CUSTOMTOOLSin konfiguroinnissa avustamiseen tarkoitetut ohjeet täytyy yksinkertaistaa, järjestää paremmin ja täydentää selkeillä esimerkeillä. Asiakkaat kaipaavat modernia käyttöliittymää sekä konfigurointia, jota pystyy suorittamaan enimmäkseen yhdessä ohjelmistossa ja yhdellä näytöllä. CUSTOMTOOLS-käyttäjät tarvitsevat nopean ja yksinkertaisen käyttöönoton.
Asiakkaiden sekä jälleenmyyjien näkökulmat konfiguroinnin ongelmista ja kehittämisideoista tulivat hyvin esille, kun ne koottiin yhdeksi kokonaisuudeksi. Opinnäytetyössä tehdyn selvityksen avulla voidaan käsittää paremmin, millainen CUSTOMTOOLSin konfigurointi on todellisuudessa käyttäjille ja mitkä ovat heille suurimmat haasteet. Keskittyminen ainoastaan positiivisiin asioihin ei auta hankaluuksien ratkaisemisessa. Todelliset ongelmat täytyi ensin selvittää ja seuraavaksi ne voidaan ratkaista sekä kehittää tuotetta hyödyntämällä saavutettuja päätuloksia.