Prosessien laatuongelmien toteaminen tilitoimistossa
Birkman, Katariina (2018)
Birkman, Katariina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101716045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101716045
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää prosesseille asetettujen laatuvaatimusten toteutuminen auktorisoidun tilitoimiston osastolla x. Prosessien tutkimisen lähtökohtana oli tilitoimiston omat laatuvaatimukset sekä Suomen Taloushallintoliitto Oy:n ohjeistus hyvästä tilitoimistotavasta. Prosessien kuvaamisen ja niihin liittyvien riskien kartoittamisen lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia myös mahdollisuutta sisällyttää sisäisen valvonnan menetelmiä osana osaston päivittäisiä prosesseja. Tätä selvitettiin suorittamalla suppea sisäinen tarkastus keskittyen ostolaskuprosessiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli sekä laadunhallinnan että sisäisen valvonnan ja tarkastuksen merkitystä osana auktorisoidun tilitoimiston laadunvarmennusta. Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia.
Tutkimuksen mukaan suurin osa prosesseista täytti sekä tilitoimiston että Taloushallintoliiton asettamat laatuvaatimukset. Tutkimus osoitti myös, että suurimmat puutteet liittyivät organisaation sisäiseen viestintään sekä työntekijöiden kouluttamiseen. Tämän lisäksi sisäisessä tarkastuksessa havaittiin ostolaskuprosessiin liittyviä virheitä, joihin osastolla puututtiin.
Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella prosesseihin tehtiin muutoksia laadun varmistamiseksi. Sisäinen valvonta suoritettiin onnistuneesti, ja tarkastuksia jatketaan myös tulevaisuudessa osana osaston päivittäisiä prosesseja.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli sekä laadunhallinnan että sisäisen valvonnan ja tarkastuksen merkitystä osana auktorisoidun tilitoimiston laadunvarmennusta. Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia.
Tutkimuksen mukaan suurin osa prosesseista täytti sekä tilitoimiston että Taloushallintoliiton asettamat laatuvaatimukset. Tutkimus osoitti myös, että suurimmat puutteet liittyivät organisaation sisäiseen viestintään sekä työntekijöiden kouluttamiseen. Tämän lisäksi sisäisessä tarkastuksessa havaittiin ostolaskuprosessiin liittyviä virheitä, joihin osastolla puututtiin.
Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella prosesseihin tehtiin muutoksia laadun varmistamiseksi. Sisäinen valvonta suoritettiin onnistuneesti, ja tarkastuksia jatketaan myös tulevaisuudessa osana osaston päivittäisiä prosesseja.