Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kaarinan vuorohoidon kasvatusyhteistyö henkilökunnan näkökulmasta

Jääskeläinen, Maija-Kaisa (2018)

Avaa tiedosto
Jaaskelainen_Maija-Kaisa.pdf (234.1Kt)
Lataukset: 


Jääskeläinen, Maija-Kaisa
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101716075
Tiivistelmä
Tämä on tutkimus vuorohoidon kasvatusyhteistyön toteuttamisesta Kaarinan vuorohoidossa. Tutkimuksen pääkysymyksinä ovat miten kasvatusyhteistyö toimii nyt ja miten sitä pitäisi kehittää. Vuorohoito toimii Kaarinassa vanhempien työ- ja opiskelutarpeiden mukaisesti ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä. Laadukkaan vuorohoidon ja varhaiskasvatuksen lähtökohtana on huoltajien ja henkilökunnan välinen vuorovaikutus eli kasvatusyhteistyö. Tutkimuksessa on käytetty myös sanaa ”kasvatuskumppanuus”, joka on muutettu ”kasvatusyhteistyöksi” uuden varhaiskasvatussuunnitelman (2016) myötä.

Tutkimus on toteutettu haastattelemalla Vuorokoti Rinkelin henkilökuntaa. Haastattelukysymykset työntekijöille on laadittu niin, että ne pohjautuvat teoriaan sekä huoltajien asiakastyytyväisyyskyselyissä oleviin vastauksiin. Näiden pohjalta saatiin käsitys siitä, mitkä ovat tämänhetkiset vuorohoidon haasteet ja vahvuudet huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä, sekä miten työyhteisö voisi kehittää yhteistyötä laadukkaammaksi niin, että huoltajien ääni ja toiveet tulisivat paremmin esille. Tutkimusta varten on haastateltu viittä henkilökunnan jäsentä.

Tutkimuksen teko on aloitettu alkuvuodesta 2018. Tutkimustulokset osoittivat, että kasvatusyhteistyön laatua on tarkkailtava kokoajan. Kasvatusyhteistyön haasteellisuuteen vaikuttavat vahvasti vanhempien eroavaisuudet. Tarkoituksena on esittää huoltajille tutkimuksen tuloksia. Näin ollen lisätä heidän tietoisuuttaan kasvatusyhteistyöstä ja vastuuttaa heitä vaikuttamaan enemmän.

Vuorovaikutushetkissä on tärkeää osallistaa lapsi. Näin ollen lapsi saa tunteen siitä, että huoltajan ja henkilökunnan välinen kommunikointi on toimivaa. Toimiva ja luottamuksellinen aikuisten välinen vuorovaikutus luo lisää turvallisuudentunnetta lapselle.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste