Satasisu Syysisku markkinointiviestintä
Nevanperä, Erika (2018)
Nevanperä, Erika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101916118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101916118
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tehtiin markkinointiviestinnästä ja sen suunnittelusta tapahtumalle Satasisu Syysisku. Tapahtuma oli opiskelijatapahtuma ja se pidettiin Satakunnan ammattikorkeakoulussa 29.9.2017. Markkinointiviestinnän suunnitteleminen tapahtumaa varten oli erityisen tärkeää, koska tapahtumaa ei ole järjestetty aikaisemmin.
Markkinointiviestintäsuunnitelma tehtiin tapahtumalle ja se löytyy opinnäytetyöni liitteistä. Tutkimuksen onnistumisen mittarina käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusta. Määrällinen tutkimus teetettiin tapahtumakävijöille tutkimuskyselyn avulla. Laadullinen tutkimus teetettiin teemahaastattelemalla urheiluseurat, jotka olivat tapahtumassa mukana osallistuvina seuroina.
Opinnäytetyössä on käyty läpi erilaisia markkinointiviestinnän keinoja. Näitä olivat digitaalinen markkinointiviestintä, suoramarkkinointi, henkilökohtainen myyntityö, suhde- ja tiedotustoiminta, myynninedistäminen, sekä mainonta.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli opiskelijakunta Sammakko. Tämä oli luontevaa, sillä tapahtuma oli opiskelijatapahtuma, joten se sopi yhteen toimialueen kanssa. Urheiluseurat, jotka osallistuivat tapahtumaan, olivat porilaisia urheiluseuroja. Tapahtuman idea oli, että opiskelijat löytäisivät opiskelijaelämän vierelle myös urheilun.
Opinnäytetyössä tutkimus teetettiin tapahtumakävijöille. Tutkimuksen perusteella tapahtumasta tykättiin. Kävijöiden mielestä tapahtuma oli hyödyllinen ja markkinointi onnistui. Tapahtumaan osallistuvien urheiluseurojen mielestä tapahtuma oli hyvä paikka esittää omaa toimintaa. Seurojen mielestä tapahtuma oli hyvin kohdennettu, sekä markkinointiviestintä oli hyvin suunniteltu.
Kehitysideoita oli muutamia. Ensimmäinen oli tapahtuman järjestäminen toisena päivänä, toinen kehitysidea oli lisätä markkinointia, sekä kolmas idea oli koulutuntien vapauttaminen tapahtuma-aikaan. Nämä asiat yhdessä tekisivät vielä onnistuneemman tapahtuman Satasisu Syysiskusta.
Markkinointiviestintäsuunnitelma tehtiin tapahtumalle ja se löytyy opinnäytetyöni liitteistä. Tutkimuksen onnistumisen mittarina käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusta. Määrällinen tutkimus teetettiin tapahtumakävijöille tutkimuskyselyn avulla. Laadullinen tutkimus teetettiin teemahaastattelemalla urheiluseurat, jotka olivat tapahtumassa mukana osallistuvina seuroina.
Opinnäytetyössä on käyty läpi erilaisia markkinointiviestinnän keinoja. Näitä olivat digitaalinen markkinointiviestintä, suoramarkkinointi, henkilökohtainen myyntityö, suhde- ja tiedotustoiminta, myynninedistäminen, sekä mainonta.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli opiskelijakunta Sammakko. Tämä oli luontevaa, sillä tapahtuma oli opiskelijatapahtuma, joten se sopi yhteen toimialueen kanssa. Urheiluseurat, jotka osallistuivat tapahtumaan, olivat porilaisia urheiluseuroja. Tapahtuman idea oli, että opiskelijat löytäisivät opiskelijaelämän vierelle myös urheilun.
Opinnäytetyössä tutkimus teetettiin tapahtumakävijöille. Tutkimuksen perusteella tapahtumasta tykättiin. Kävijöiden mielestä tapahtuma oli hyödyllinen ja markkinointi onnistui. Tapahtumaan osallistuvien urheiluseurojen mielestä tapahtuma oli hyvä paikka esittää omaa toimintaa. Seurojen mielestä tapahtuma oli hyvin kohdennettu, sekä markkinointiviestintä oli hyvin suunniteltu.
Kehitysideoita oli muutamia. Ensimmäinen oli tapahtuman järjestäminen toisena päivänä, toinen kehitysidea oli lisätä markkinointia, sekä kolmas idea oli koulutuntien vapauttaminen tapahtuma-aikaan. Nämä asiat yhdessä tekisivät vielä onnistuneemman tapahtuman Satasisu Syysiskusta.