Asiakasyrityksen tarpeiden määrittely ketterissä ohjelmistokehitysprojekteissa
Tunkelo, Minna (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Tunkelo, Minna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102016135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102016135
Tiivistelmä
Kommunikoinnin merkitys ohjelmistokehitysprojekteissa on projektin onnistumisen kannalta huomattava. Tämä opinnäytetyö tarjoaa ideoita asiakaskommunikointiin ketterissä ohjelmistokehitysprojekteissa ja tarjoaa katsauksen yleisimpiin ketteriin ohjelmistokehitysmenetelmiin. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka asiakasyritykseltä saadaan määrittelyt tarpeista riittävällä tasolla ketterää ohjelmistokehitystä varten.
Tässä opinnäytetyössä perehdytään, millaisia menetelmiä toimeksiantajayritys hyödyntää asiakasprojektissaan ja kuinka kommunikaatiota voisi parantaa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii suomalainen ohjelmistokehitysyritys, ja tapauksena tutkitaan yrityksen asiakkuutta, jossa kehitetään olemassa olevaa web-pohjaista ohjelmistotuotetta.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena ja työ koostuu teoreettisesta kirjallisuuskatsauksesta sekä empiirisestä tutkimusosuudesta. Materiaalia hankittiin yksilöhaastatteluiden ja kirjallisuuskatsauksen avulla. Tutkimuksen aikana paljastui useita kehityskohtia asiakkuuteen liittyvissä käytännöissä, jotka liittyvät ketteriin menetelmiin, vaatimusmäärittelyihin ja kommunikointiin sekä kokonaisuudessaan riskienhallintaan.
Tässä opinnäytetyössä perehdytään, millaisia menetelmiä toimeksiantajayritys hyödyntää asiakasprojektissaan ja kuinka kommunikaatiota voisi parantaa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii suomalainen ohjelmistokehitysyritys, ja tapauksena tutkitaan yrityksen asiakkuutta, jossa kehitetään olemassa olevaa web-pohjaista ohjelmistotuotetta.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena ja työ koostuu teoreettisesta kirjallisuuskatsauksesta sekä empiirisestä tutkimusosuudesta. Materiaalia hankittiin yksilöhaastatteluiden ja kirjallisuuskatsauksen avulla. Tutkimuksen aikana paljastui useita kehityskohtia asiakkuuteen liittyvissä käytännöissä, jotka liittyvät ketteriin menetelmiin, vaatimusmäärittelyihin ja kommunikointiin sekä kokonaisuudessaan riskienhallintaan.