Selkokielinen opas sosiaalisen median käyttöön : Erityistä tukea tarvitseville nuorille, joilla on laaja-alainen tuen tarve
Kaurila, Saija; Tarkiainen, Matias (2018)
Kaurila, Saija
Tarkiainen, Matias
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101916126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101916126
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä kehitettiin selkokielinen opas sosiaalisen median käyttöön. Opas on suunnattu erityistä tukea tarvitseville nuorille, joilla on laaja-alainen tuen tarve. Sille näytti olevan tarvetta, sillä olemassa olevaa materiaalia ei ole saatavilla juuri yhtään. Oppaan tavoite on edistää näiden nuorten sosiaalisen median käyttöä ja vahvistaa perusosaamista. Siihen on kirjoitettu selkokielisesti yleisiä ohjenuoria sosiaalisen median käytöstä.
Menetelminä on käytetty aivoriihtä ja Webropol-kyselyä. Menetelmät valittiin osallisuuden edistämiseksi sekä korkean soveltuvuusarvon vuoksi. Nämä on hyvä huomioida tämän kohderyhmän ollessa kyseessä. Yhteistyökumppanina toimi Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri Mikael. Sen yläkoulun oppilaat olivat mukana oppaan kehitystyössä. Oppilaiden kanssa ideoitiin oppaan sisältöä ja ulkoasua ja myöhemmin he arvioivat opasta kyselyllä.
Kehittämistyön tuotos on digitaalinen opas, jonka avulla erityistä tukea tarvitseva nuori voi edistää omaa ja muiden hyvinvointia sosiaalisessa mediassa. Opas sisältää perustietoja käytetyimpiin sosiaalisen median sovelluksiin sekä yleisimpiä turvataito-ohjeita. Lisäksi oppaassa kerrotaan yleisimpiä vaaroja, joita voi kohdata sosiaalisessa mediassa. Siinä käsitellään Facebook-, Instagram-, Snapchat-, WhatsApp- ja Help.some-sovelluksia. Oppaassa on selkeitä esimerkkejä ja itselavastettuja tilanteita, sillä konkreettisuus on olennaista. Lisäksi koulun henkilökunta sekä vanhemmat saivat oppaasta työkalun keskusteluun nuorten kanssa.
Oppaan valmistuessa huomattiin, sillä olevan tarvetta muuallakin. Selkokielisyydestä johtuen oppaalla on suuri soveltamisarvo. Opas toimii useiden eri kohderyhmien kanssa, esimerkiksi maahanmuuttajien ja ikäihmisten. Saadun palautteen perusteella oppaalle on tarvetta ja sitä halutaan hyödyntää. Kehittämistyön tuotos osoittautui onnistuneeksi ja hyödylliseksi.
Menetelminä on käytetty aivoriihtä ja Webropol-kyselyä. Menetelmät valittiin osallisuuden edistämiseksi sekä korkean soveltuvuusarvon vuoksi. Nämä on hyvä huomioida tämän kohderyhmän ollessa kyseessä. Yhteistyökumppanina toimi Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri Mikael. Sen yläkoulun oppilaat olivat mukana oppaan kehitystyössä. Oppilaiden kanssa ideoitiin oppaan sisältöä ja ulkoasua ja myöhemmin he arvioivat opasta kyselyllä.
Kehittämistyön tuotos on digitaalinen opas, jonka avulla erityistä tukea tarvitseva nuori voi edistää omaa ja muiden hyvinvointia sosiaalisessa mediassa. Opas sisältää perustietoja käytetyimpiin sosiaalisen median sovelluksiin sekä yleisimpiä turvataito-ohjeita. Lisäksi oppaassa kerrotaan yleisimpiä vaaroja, joita voi kohdata sosiaalisessa mediassa. Siinä käsitellään Facebook-, Instagram-, Snapchat-, WhatsApp- ja Help.some-sovelluksia. Oppaassa on selkeitä esimerkkejä ja itselavastettuja tilanteita, sillä konkreettisuus on olennaista. Lisäksi koulun henkilökunta sekä vanhemmat saivat oppaasta työkalun keskusteluun nuorten kanssa.
Oppaan valmistuessa huomattiin, sillä olevan tarvetta muuallakin. Selkokielisyydestä johtuen oppaalla on suuri soveltamisarvo. Opas toimii useiden eri kohderyhmien kanssa, esimerkiksi maahanmuuttajien ja ikäihmisten. Saadun palautteen perusteella oppaalle on tarvetta ja sitä halutaan hyödyntää. Kehittämistyön tuotos osoittautui onnistuneeksi ja hyödylliseksi.