Vuorovaikutteinen perehdytysopas huoltamotyöntekijälle
Aksentjeff, Ella; Nivus, Anni (2018)
Aksentjeff, Ella
Nivus, Anni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102316181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102316181
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on perehdyttäminen ja produktina tehdään perehdytysopas. Toimeksiantajana toimii Shell Konala. Tavoitteena on luoda selkeä ja helposti muokattavissa oleva vuorovaikutteinen perehdytysopas huoltamotyöntekijälle. Oppaan tekemisessä käytetään hyödyksi toimeksiantajan vanhoja perehdytysmateriaaleja. Oppaan lisäksi laaditaan perehdyttämisen tarkistuslista ja kyselylomake perehdytetyille.
Produkti on tärkeä toimeksiantajalle, sillä heillä ei ole ollut aikaisemmin yhtenäistä perehdytysmateriaalia. Lisäksi työntekijöiden vaihtuvuus on suuri, mikä korostaa oppaan tärkeyttä.
Johdannossa tuodaan ilmi syitä siihen, miksi perehdytysopas on tärkeä apuväline perehdyttämisessä. Siinä käydään läpi, mitä tuotettu perehdytysopas pitää sisällään ja rajataan produktin tavoitteet selkeästi. Johdannon lopussa esitellään opinnäytetyön toimeksiantaja.
Ensimmäinen tietoperustan pääluku käsittelee henkilöstön kehittämistä. Luvussa käydään läpi, mitä se tarkoittaa ja mitä kaikkea se vaatii. Luku sisältää erilaisia keinoja, miten henkilöstöä voidaan konkreettisesti kehittää.
Tietoperustan toisena päälukuna on perehdyttäminen. Luvussa käydään läpi, mitä perehdyttäminen on, milloin sitä tarvitaan ja miksi se on tärkeää. Siinä halutaan korostaa, kuinka laajasta asiasta on kyse ja esitetään konkreettisia apuvälineitä tehokkaaseen perehdyttämi-seen. Luvussa kerrotaan, minkälainen perehdyttäjä kannattaa valita ja miten perehdytyssuhteita voidaan hallita.
Empiirisessä osiossa käydään läpi produktin toteutusta, kuvausta ja lopputulosta. Luvussa kerrotaan yksityiskohtaisesti vaiheittain, miten perehdytysoppaan eri osiot on tuotettu ja mukana on kuvia havainnollistamaan tehtyjä muutoksia.
Viimeisessä pääluvussa pohditaan opinnäytetyön luotettavuutta tietoperustan, lähteiden ja toistettavuuden pohjalta. Siinä vertaillaan suunnitelmaa ja lopullista tuotosta toisiinsa sekä pohditaan niiden eroavaisuuksia. Lisäksi pohditaan työn aikataulutusta ja asioita, jotka siihen vaikuttivat. Luvussa kerrotaan, että tavoitteisiin päästiin ja toimeksiantaja on tuloksiin erittäin tyytyväinen.
Perehdytysoppaan käyttöä varten esitetään kehittämisehdotuksia, esimerkiksi sen ajan tasalla pitämisestä. Lopuksi arvioidaan omaa toimintaa, oppimista ja ammatillista kehitystä projektin aikana.
Produkti on tärkeä toimeksiantajalle, sillä heillä ei ole ollut aikaisemmin yhtenäistä perehdytysmateriaalia. Lisäksi työntekijöiden vaihtuvuus on suuri, mikä korostaa oppaan tärkeyttä.
Johdannossa tuodaan ilmi syitä siihen, miksi perehdytysopas on tärkeä apuväline perehdyttämisessä. Siinä käydään läpi, mitä tuotettu perehdytysopas pitää sisällään ja rajataan produktin tavoitteet selkeästi. Johdannon lopussa esitellään opinnäytetyön toimeksiantaja.
Ensimmäinen tietoperustan pääluku käsittelee henkilöstön kehittämistä. Luvussa käydään läpi, mitä se tarkoittaa ja mitä kaikkea se vaatii. Luku sisältää erilaisia keinoja, miten henkilöstöä voidaan konkreettisesti kehittää.
Tietoperustan toisena päälukuna on perehdyttäminen. Luvussa käydään läpi, mitä perehdyttäminen on, milloin sitä tarvitaan ja miksi se on tärkeää. Siinä halutaan korostaa, kuinka laajasta asiasta on kyse ja esitetään konkreettisia apuvälineitä tehokkaaseen perehdyttämi-seen. Luvussa kerrotaan, minkälainen perehdyttäjä kannattaa valita ja miten perehdytyssuhteita voidaan hallita.
Empiirisessä osiossa käydään läpi produktin toteutusta, kuvausta ja lopputulosta. Luvussa kerrotaan yksityiskohtaisesti vaiheittain, miten perehdytysoppaan eri osiot on tuotettu ja mukana on kuvia havainnollistamaan tehtyjä muutoksia.
Viimeisessä pääluvussa pohditaan opinnäytetyön luotettavuutta tietoperustan, lähteiden ja toistettavuuden pohjalta. Siinä vertaillaan suunnitelmaa ja lopullista tuotosta toisiinsa sekä pohditaan niiden eroavaisuuksia. Lisäksi pohditaan työn aikataulutusta ja asioita, jotka siihen vaikuttivat. Luvussa kerrotaan, että tavoitteisiin päästiin ja toimeksiantaja on tuloksiin erittäin tyytyväinen.
Perehdytysoppaan käyttöä varten esitetään kehittämisehdotuksia, esimerkiksi sen ajan tasalla pitämisestä. Lopuksi arvioidaan omaa toimintaa, oppimista ja ammatillista kehitystä projektin aikana.