Kansainvälisten jakelukanavien kehittäminen : case Saunasaari
Vihavainen, Tiia (2018)
Vihavainen, Tiia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102416203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102416203
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten Helsingin Saunasaaren kansainvälisiä jakelukanavia voisi kehittää ja millaiset yhteistyökumppanit jakelukanavien kehittämiseen olisivat sopivia. Opinnäytetyön tilaajana oli Helsingin Saunasaari Oy.
Opinnäytetyön teoriaosuus sisältää tärkeimpiä osuuksia kansainvälisen yhteistyön rakentamisen kannalta. Teoriaosuudessa esiteltiin lyhyesti Helsingin Saunasaari ja sen toiminta, sekä myytävät palvelut. Jakelukanavien kohdalla keskityttiin, mistä ne muodostuvat ja mikä vaikuttaa jakelukanavien valintaan. Jakelukanavien lisäksi analysoin B2B-ostokäyttäytymistä sekä segmentoinnin tärkeyttä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä teemahaastattelua käyttäen. Haastatteluja oli neljä, joista kaikki olivat matkailualan ammattilaisia. Opinnäytetyö on myös toiminnallinen, koska se tuottaa toiminnallisen oppaan tietylle yritykselle, eli Helsingin Saunasaarelle.
Opinnäytetyön lisäksi tehtiin opas, jonka avulla Helsingin Saunasaari pystyy kehittämään kansainvälisiä jakelukanaviaan. Teemahaastatteluista saatujen aineistojen pohjalta opas rakentui. Oppaan tarve nousi työnantajan toiveesta kasvattaa kansainvälisten asiakasryhmien määrää, koska tällä hetkellä suurin osa Saunasaaren asiakkaista on suomalaisia yritysryhmiä.
Opinnäytetyön teoriaosuus sisältää tärkeimpiä osuuksia kansainvälisen yhteistyön rakentamisen kannalta. Teoriaosuudessa esiteltiin lyhyesti Helsingin Saunasaari ja sen toiminta, sekä myytävät palvelut. Jakelukanavien kohdalla keskityttiin, mistä ne muodostuvat ja mikä vaikuttaa jakelukanavien valintaan. Jakelukanavien lisäksi analysoin B2B-ostokäyttäytymistä sekä segmentoinnin tärkeyttä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä teemahaastattelua käyttäen. Haastatteluja oli neljä, joista kaikki olivat matkailualan ammattilaisia. Opinnäytetyö on myös toiminnallinen, koska se tuottaa toiminnallisen oppaan tietylle yritykselle, eli Helsingin Saunasaarelle.
Opinnäytetyön lisäksi tehtiin opas, jonka avulla Helsingin Saunasaari pystyy kehittämään kansainvälisiä jakelukanaviaan. Teemahaastatteluista saatujen aineistojen pohjalta opas rakentui. Oppaan tarve nousi työnantajan toiveesta kasvattaa kansainvälisten asiakasryhmien määrää, koska tällä hetkellä suurin osa Saunasaaren asiakkaista on suomalaisia yritysryhmiä.