Myynnin ja markkinoinnin yhteistyö myyntitapaamisten sopimiseksi. Opas B2B-myyjille.
Sopanen, Arttu (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Sopanen, Arttu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102516254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102516254
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on tuottaa opas B2B-myyjille, jotta he saavat mahdollisimman paljon myyntitapaamisia sovituksi. Toimeksiantaja on Haaga-Helia. Opas on tuotettu pohtimalla myynnin ja markkinoin yhteistyötä ja keinoja, joita nämä kaksi yrityksen osaa voivat toteuttaa myyntitapaamisten määrän maksimoimiseksi. Tavoite saavutetaan tässä opinnäytetyössä avaamalla myyntiprosessin ensimmäisiä vaiheita teoriaosuudessa. Lisäksi käsittelen teoriaosuudessa markkinoinnin toimintatapoja myynnin tukena, jotta myyntitapaamisten sopiminen helpottuu. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja aihe on myyntitapaamisten sopiminen, joten teoria osuus koostuu siihen vahvasti liittyvistä käsitteistä.
Teoria koostuu myyntiprosessin vaiheista ja tarkemmin kahdesta ensimmäisestä vaiheesta eli suunnittelu- ja valmisteluvaiheesta sekä yhteydenottovaiheesta. Teorian toinen osuus käsittelee markkinointia myynnin tukena, tarkemmassa katsauksessa outbound- ja inbound-markkinointi. Teoriaosuuden aiheet ovat laajoja, mutta ne on rajattu ja käsitelty myyntitapaamisten sopimiseen tiukasti liittyen ja kattavasti.
Teorian ensimmäisessä osuudessa käsitellään valmistautumista yhteydenottoon myyjän ja asiakkaan välillä. Käsittelen eri toimenpiteitä, kuinka yritys voi valmistautua prosessin tähän vaiheeseen ja kuinka se tulisi hoitaa huolellisesti. Tämän osuuden pääkohta on kuitenkin yhteydenottovaihe mikä pitää sisällään koko työni punaisen langan, eli kuinka kontaktoida asiakasta, jotta myyntitapaaminen saadaan sovituksi. Yhteydenotto tapoja on monia ja ne kaikki käsitellään teorian tässä osiossa.
Seuraavassa osiossa käsitellään markkinointia myynnin tukena. Avaan teorian avulla, kuinka markkinoinnin tulee toimia, jotta se tukee myyntiä yhteisessä päätavoitteessa eli myyntitapaamisen sopimisessa. Keinoina ovat outbound- ja inbound-markkinointi. Niitä käyttämällä yritys pääsee positiivisesti asiakkaan tietoisuuteen, minkä jälkeen myynnin on helppo jatkaa tapaamisen sopimiseen.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas mikä on tarkoitettu kaikille B2B-myyjille. Opas on helppolukuinen ja käytännönläheinen, jolloin siitä hyötyy aloittelevat tai kokeneemmatkin yritykset. Oppaan kaikki ohjeet ovat suoraan tai sovellettavissa myyntitapaamisten sopimiseen.
Opinnäytetyön viimeisessä osiossa pohdin tuloksia, tuotostani, johtopäätöksiä sekä omaa oppimistani.
Teoria koostuu myyntiprosessin vaiheista ja tarkemmin kahdesta ensimmäisestä vaiheesta eli suunnittelu- ja valmisteluvaiheesta sekä yhteydenottovaiheesta. Teorian toinen osuus käsittelee markkinointia myynnin tukena, tarkemmassa katsauksessa outbound- ja inbound-markkinointi. Teoriaosuuden aiheet ovat laajoja, mutta ne on rajattu ja käsitelty myyntitapaamisten sopimiseen tiukasti liittyen ja kattavasti.
Teorian ensimmäisessä osuudessa käsitellään valmistautumista yhteydenottoon myyjän ja asiakkaan välillä. Käsittelen eri toimenpiteitä, kuinka yritys voi valmistautua prosessin tähän vaiheeseen ja kuinka se tulisi hoitaa huolellisesti. Tämän osuuden pääkohta on kuitenkin yhteydenottovaihe mikä pitää sisällään koko työni punaisen langan, eli kuinka kontaktoida asiakasta, jotta myyntitapaaminen saadaan sovituksi. Yhteydenotto tapoja on monia ja ne kaikki käsitellään teorian tässä osiossa.
Seuraavassa osiossa käsitellään markkinointia myynnin tukena. Avaan teorian avulla, kuinka markkinoinnin tulee toimia, jotta se tukee myyntiä yhteisessä päätavoitteessa eli myyntitapaamisen sopimisessa. Keinoina ovat outbound- ja inbound-markkinointi. Niitä käyttämällä yritys pääsee positiivisesti asiakkaan tietoisuuteen, minkä jälkeen myynnin on helppo jatkaa tapaamisen sopimiseen.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas mikä on tarkoitettu kaikille B2B-myyjille. Opas on helppolukuinen ja käytännönläheinen, jolloin siitä hyötyy aloittelevat tai kokeneemmatkin yritykset. Oppaan kaikki ohjeet ovat suoraan tai sovellettavissa myyntitapaamisten sopimiseen.
Opinnäytetyön viimeisessä osiossa pohdin tuloksia, tuotostani, johtopäätöksiä sekä omaa oppimistani.