Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Pedagoginen dokumentointi lapsen osallisuuden mahdollistajana oman varhaiskasvatussuunnitelmansa toteutumisen arvioinnissa

Saari, Kaisa (2018)

Avaa tiedosto
Saari_Kaisa.pdf (1.250Mt)
Lataukset: 


Saari, Kaisa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102716286
Tiivistelmä
Uuden varhaiskasvatuslain (540/2018) ja uusien varhaiskasvatussuunnitelmien perusteiden (2016) myötä varhaiskasvatuksessa painotetaan erityisesti pedagogiikkaa. Keskeiseksi näissä velvoittavissa asiakirjoissa on nostettu
myös lapsen osallisuus omassa varhaiskasvatusprosessissaan pedagogisen dokumentoinnin avulla. Tämän laadullisena tutkimuksena toteutuneen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa, miten pedagoginen dokumentointi mahdollistaa lapsen osallisuuden oman varhaiskasvatussuunnitelmansa toteutumisen arvioinnissa. Tavoitteena oli myös selvittää, miten pedagogista dokumentointia tulisi kehittää, jotta se vahvistaisi lapsen osallisuutta omassa oppimisprosessissaan koko varhaiskasvatuksen aikana. Tutkimusaineisto hankittiin ryhmähaastatteluina yhteistyössä Keravan varhaiskasvatuksen kanssa keväällä 2018.

Tuloksista koostui uusi pedagogisen toiminnan malli, jossa lapsen ajattelun taitoja ja osallisuutta oppimisprosesseissa edistävä pedagogiikka yhdistyy pedagogisen dokumentoinnin ja lapsen arvioivan ajattelun suuntaamiseen omaan varhaiskasvatussuunnitelmaan kirjattuun pedagogiseen toimintaan. Tulokset osoittivat myös tarpeen kehittää oppivan yhteisön toimintaa ja rakenteita.

Varhaiskasvatuksessa tarvitaan nyt vahvaa pedagogista johtajuutta uuden pedagogiikan arviointiin perustuvan toimintakulttuurin omaksumisessa. Tällöin pedagoginen dokumentointi mahdollistaa lapsen osallisuuden
omaa varhaiskasvatustaan koskevan pedagogiikan arvioinnissa ja lapsen elämän mittainen oppimispolku saa vahvan pohjan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste