The importance of clothing in the business world : Dress codes as a part of companies' policies
Norava, Netta (2018)
Norava, Netta
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102916324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102916324
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella vaatteiden eri merkityksiä ja piilotettuja viestejä keskitty-en liike-elämään. Työn pohjana käytettiin olemassa olevaa kirjallisuutta. Ihmisten pukeutuminen on eri tekijöiden summa. Tekijät, jotka vaikuttavat pukeutumiseen ovat kulttuuri, yksilölliset mieltymyk-set sekä muoti että vaikuttajat. Vaatteita voi käyttää identiteetin luomiseen. Vaatteet voivat myös pa-rantaa olemassa olevaa identiteettiä, ja onkin siksi tärkeä osa asiantuntijan aseman luomiseen.
Luovissa ammateissa pukeutumisohjeet olivat minimaaliset tai olemattomat. Ankarimmat pukeutu-misohjeet olivat konservatiivisissa ammateissa, kuten pankeissa. Luottamus voitiin luoda pukeutumal-la asiantuntevasti. Toisaalta rennosti pukeutuneet ihmiset olivat helpommin lähestyttäviä. Yritykset, jotka käyttivät pukeutumisohjetta osana käytäntöään, pystyvät valvomaan työntekijöitään.
Liike-elämässä ammattilaiselta näyttäminen on tärkeä tekijä. Näyttävät printit, kirkkaat värit ja liioit-televat asut kiinnittävät huomiota, mutta se ei tarkoita, että ne nähdään ammattimaisina liike-elämässä. Väreillä on eri merkityksiä eri kulttuureissa, mutta liike-elämässä käytettävät värit olivat kuitenkin yleisesti tunnistettuja melkein kaikkialla. Tietyt vaatekappaleet on myös liitetty osaksi am-mattimaisuuteen.
Luovissa ammateissa pukeutumisohjeet olivat minimaaliset tai olemattomat. Ankarimmat pukeutu-misohjeet olivat konservatiivisissa ammateissa, kuten pankeissa. Luottamus voitiin luoda pukeutumal-la asiantuntevasti. Toisaalta rennosti pukeutuneet ihmiset olivat helpommin lähestyttäviä. Yritykset, jotka käyttivät pukeutumisohjetta osana käytäntöään, pystyvät valvomaan työntekijöitään.
Liike-elämässä ammattilaiselta näyttäminen on tärkeä tekijä. Näyttävät printit, kirkkaat värit ja liioit-televat asut kiinnittävät huomiota, mutta se ei tarkoita, että ne nähdään ammattimaisina liike-elämässä. Väreillä on eri merkityksiä eri kulttuureissa, mutta liike-elämässä käytettävät värit olivat kuitenkin yleisesti tunnistettuja melkein kaikkialla. Tietyt vaatekappaleet on myös liitetty osaksi am-mattimaisuuteen.