Sauna - tuotteesta elämykseksi : Saunatuotteen palvelumuotoilu tarinoiden avulla
Korhonen, Mirva (2018)
Korhonen, Mirva
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101015871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101015871
Tiivistelmä
Tutkimuksen taustalla oli tarve kehittää saunatuotteesta elämyksellinen palvelutuote kansainvälisille asiakkaille. Tutkimuksessa tutkittiin tarinoiden käyttöä osana palvelumuotoilua ja elämyksellisyyden lisäämistä palvelutuotteeseen tarinoiden avulla.
Työn tutkimusongelma oli: Kuinka tarinalla muotoillaan elämyksellinen saunapalvelu kansainvälisen asiakkaan tarpeisiin? Tätä tutkimusongelmaa selventämään oli valittu tutkimuskysymykset: tarinankerronta vai tarinallistaminen, kuinka tarinalla voidaan lisätä palvelutuotteen elämyksellisyyttä ja mitä kansainvälinen asiakas toivoo saunaelämykseltä.
Tutkimus oli tutkimustavaltaan laadullinen tutkimus. Tutkimus oli case-tutkimus, joka kohdentui erityisesti yhden yrityksen saunapalvelutuotteen kehittämiseen. Tutkimuksessa perehdyttiin elämyksellisyyteen sekä tarinan, tarinallistamisen ja tarinankerronnan käsitteisiin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui palvelumuotoilusta ja viestinnästä.
Tutkimuksen teoriassa perehdyttiin saunan historiaan ja saunan merkitykseen suomalaisessa kulttuurissa, saunaan osana suomalaisuutta ja saunan merkitykseen Suomeen suuntautuvassa matkailussa sekä saunaan liittyviin tutkimuksiin. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin palvelukertomuksilla ja haastatteluilla sekä tutkimalla valmista aineistoa, kuten kirjallisuutta ja aiempia tutkimuksia.
Tutkimuksen tuloksena luotiin tarinalliset elementit sisältävä Blueprint – palveluprosessi. Tutkimuksen sivutuloksina yrityksen käyttöön luotiin yrityksen tarinapuu ja saunatuotteen tarinapuu, sekä tarinallisten aihe-elementtien taulukko.
Tutkimus tukee tarinoiden monipuolista hyödyntämistä saunapalvelun palvelumuotoilussa.
Työn tutkimusongelma oli: Kuinka tarinalla muotoillaan elämyksellinen saunapalvelu kansainvälisen asiakkaan tarpeisiin? Tätä tutkimusongelmaa selventämään oli valittu tutkimuskysymykset: tarinankerronta vai tarinallistaminen, kuinka tarinalla voidaan lisätä palvelutuotteen elämyksellisyyttä ja mitä kansainvälinen asiakas toivoo saunaelämykseltä.
Tutkimus oli tutkimustavaltaan laadullinen tutkimus. Tutkimus oli case-tutkimus, joka kohdentui erityisesti yhden yrityksen saunapalvelutuotteen kehittämiseen. Tutkimuksessa perehdyttiin elämyksellisyyteen sekä tarinan, tarinallistamisen ja tarinankerronnan käsitteisiin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui palvelumuotoilusta ja viestinnästä.
Tutkimuksen teoriassa perehdyttiin saunan historiaan ja saunan merkitykseen suomalaisessa kulttuurissa, saunaan osana suomalaisuutta ja saunan merkitykseen Suomeen suuntautuvassa matkailussa sekä saunaan liittyviin tutkimuksiin. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin palvelukertomuksilla ja haastatteluilla sekä tutkimalla valmista aineistoa, kuten kirjallisuutta ja aiempia tutkimuksia.
Tutkimuksen tuloksena luotiin tarinalliset elementit sisältävä Blueprint – palveluprosessi. Tutkimuksen sivutuloksina yrityksen käyttöön luotiin yrityksen tarinapuu ja saunatuotteen tarinapuu, sekä tarinallisten aihe-elementtien taulukko.
Tutkimus tukee tarinoiden monipuolista hyödyntämistä saunapalvelun palvelumuotoilussa.