Hyvän pysäköintilaitoksen suunnittelu
Rauhala, Henri (2018)
Rauhala, Henri
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103016352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103016352
Tiivistelmä
Pysäköinnin tarve syntyy ihmisten halusta ja tarpeesta liikkua. Pysäköintilaitos vastaa tarpeeseen tehdä pysäköinnistä mahdollisimman helppoa. Tässä työssä käsitellään hyvän pysäköintilaitoksen suunnittelussa huomioitavia asioita niin käyttäjän kuin omistajankin näkökulmasta. Työn on tilannut Suomen Pysäköintiyhdistys.
Pysäköinti itsessään tuskin tulee lähiaikoina mullistumaan, mutta pysäköintilaitosten on pysyttävä muuttuvan maailman mukana. Niiden on mukauduttava nouseviin ilmiöihin, kuten sähköautoihin, mutta jopa yritettävä ennakoida tulevia trendejä. Aikaisin tunnistettu ja hyödynnetty nouseva trendi on käyttäjän ja etenkin omistajan etu. Toisaalta trendiin reagoimatta jättäminen voi haitata kilpailuasemia jatkuvasti kiristyvässä kilpailutilanteessa.
Pysäköintilaitosten on kuitenkin säilyttävä turvallisina, helppoina ja miellyttävinä käyttää palvellakseen niiden perimmäistä tarkoitusta. Tämä alkaa jo kaukaa pysäköintilaitoksen ulkopuolelta riittävänä ja selkeänä opastuksena sekä esimerkiksi informaationa vapaista paikkojen määrästä tai opastuksena tyhjille paikoille pysäköintilaitoksen sisällä. Pysäköinnin jälkeen kuljettajasta tulee jalankulkija, jonka turvallisuudesta on erityisesti huolehdittava niin laitoksen sisällä kuin välittömästi laitoksen ulkopuolella.
Matkaketjuajattelu tulee varmasti nostamaan päätään etenkin suurimmissa kaupungeissa. Tällöin tulet esimerkiksi autolla pysäköintilaitokseen ja jatkat matkaasi vaikkapa sähköpyörällä tai bussilla. Tällöin vältät ruuhkaisen keskustan ja pysäköinti on edullisempaa. Samoin pysäköintilaitoksen rakentaminen on edullisempaa halvemmalle tonttimaalle.
Pysäköinti itsessään tuskin tulee lähiaikoina mullistumaan, mutta pysäköintilaitosten on pysyttävä muuttuvan maailman mukana. Niiden on mukauduttava nouseviin ilmiöihin, kuten sähköautoihin, mutta jopa yritettävä ennakoida tulevia trendejä. Aikaisin tunnistettu ja hyödynnetty nouseva trendi on käyttäjän ja etenkin omistajan etu. Toisaalta trendiin reagoimatta jättäminen voi haitata kilpailuasemia jatkuvasti kiristyvässä kilpailutilanteessa.
Pysäköintilaitosten on kuitenkin säilyttävä turvallisina, helppoina ja miellyttävinä käyttää palvellakseen niiden perimmäistä tarkoitusta. Tämä alkaa jo kaukaa pysäköintilaitoksen ulkopuolelta riittävänä ja selkeänä opastuksena sekä esimerkiksi informaationa vapaista paikkojen määrästä tai opastuksena tyhjille paikoille pysäköintilaitoksen sisällä. Pysäköinnin jälkeen kuljettajasta tulee jalankulkija, jonka turvallisuudesta on erityisesti huolehdittava niin laitoksen sisällä kuin välittömästi laitoksen ulkopuolella.
Matkaketjuajattelu tulee varmasti nostamaan päätään etenkin suurimmissa kaupungeissa. Tällöin tulet esimerkiksi autolla pysäköintilaitokseen ja jatkat matkaasi vaikkapa sähköpyörällä tai bussilla. Tällöin vältät ruuhkaisen keskustan ja pysäköinti on edullisempaa. Samoin pysäköintilaitoksen rakentaminen on edullisempaa halvemmalle tonttimaalle.