Vapaaehtoisorganisaation sosiaalisen median kehittäminen : case: Suomen Partiolaiset
Qvick, Noora (2018)
Qvick, Noora
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103016364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103016364
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja saada uusia näkökulmia Suomen Partiolaisten sosiaalisen median tuottamiseen. Toimeksiantajana oli Suomen Partiolaiset - Finlands Scouter ry, joka keskusjärjestönä vastaa Suomessa toteutettavasta partio-ohjelmasta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa laadullinen tutkimus, jossa kartoitettiin uusia näkökulmia sosiaalisen median sisällön tuottamiseen vapaaehtoisorganisaatiossa. Tutkimuksista saadun ymmärryksen pohjalta luotaisiin kehitysehdotuksia siitä, miten Suomen Partiolaiset - Finlands Scouter ry voisi tarjota paremmin tukea vapaaehtoisille luottamushenkilöille tuottaa sisältöä sosiaaliseen mediaan. Tutkimusmenetelmänä päädyttiin käyttämään teemahaastatteluita.
Tutkimustulokset osoittivat, että haastateltavat saavat tarvittaessa tukea pestinsä toteuttamiseen. Neljä kuudesta haastateltavasta on käynyt Young Spokes People -kurssin ja toteaa sen ohjanneen nykyiseen pestiinsä. Kurssia pidetään hyvänä ensiaskeleena partioviestinnän pariin ja kannustaa oppimaan uutta. Jo olemassa olevat sosiaalisen median kanavat toimivat perustasolla hyvin ja kaikkia kanavia voidaan luonnehtia sanoilla ajankohtainen ja samaistuttava. Tutkimuksessa selvitettiin nykyisen pestin haasteita haastateltavilta, josta esiin nousi tiimin tärkeyden merkitys.
Johtopäätöksenä on, että Partion haaste paremman sosiaalisen median sisällön tuottamiseen löytyy syvemmältä kuin hyvä / huono sosiaalinen media-asetelman kautta. Partion ryhmien sisäinen motivaatio ja vapaaehtoistyön suunnittelu käytännön toteutukseen on osittain puutteellista ja kaipaa kehittämistä. On ensisijaisen tärkeää korostaa jo olemassa olevien suunnitelmien käytäntöön viemistä pitkin toimintakautta. Lopputuloksena esitetään myös kehitysehdotuksia, joita ovat muun muassa suunnitelmallisuuden lisääminen, matalan kynnyksen videoryhmä sekä tiimityön syventäminen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa laadullinen tutkimus, jossa kartoitettiin uusia näkökulmia sosiaalisen median sisällön tuottamiseen vapaaehtoisorganisaatiossa. Tutkimuksista saadun ymmärryksen pohjalta luotaisiin kehitysehdotuksia siitä, miten Suomen Partiolaiset - Finlands Scouter ry voisi tarjota paremmin tukea vapaaehtoisille luottamushenkilöille tuottaa sisältöä sosiaaliseen mediaan. Tutkimusmenetelmänä päädyttiin käyttämään teemahaastatteluita.
Tutkimustulokset osoittivat, että haastateltavat saavat tarvittaessa tukea pestinsä toteuttamiseen. Neljä kuudesta haastateltavasta on käynyt Young Spokes People -kurssin ja toteaa sen ohjanneen nykyiseen pestiinsä. Kurssia pidetään hyvänä ensiaskeleena partioviestinnän pariin ja kannustaa oppimaan uutta. Jo olemassa olevat sosiaalisen median kanavat toimivat perustasolla hyvin ja kaikkia kanavia voidaan luonnehtia sanoilla ajankohtainen ja samaistuttava. Tutkimuksessa selvitettiin nykyisen pestin haasteita haastateltavilta, josta esiin nousi tiimin tärkeyden merkitys.
Johtopäätöksenä on, että Partion haaste paremman sosiaalisen median sisällön tuottamiseen löytyy syvemmältä kuin hyvä / huono sosiaalinen media-asetelman kautta. Partion ryhmien sisäinen motivaatio ja vapaaehtoistyön suunnittelu käytännön toteutukseen on osittain puutteellista ja kaipaa kehittämistä. On ensisijaisen tärkeää korostaa jo olemassa olevien suunnitelmien käytäntöön viemistä pitkin toimintakautta. Lopputuloksena esitetään myös kehitysehdotuksia, joita ovat muun muassa suunnitelmallisuuden lisääminen, matalan kynnyksen videoryhmä sekä tiimityön syventäminen.