Dinox Sport Oy:n verkkokaupan kansainvälistyminen
Penttinen, Emmi (2018)
Penttinen, Emmi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103016395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103016395
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe syntyi toimeksiantajayrityksen tarpeesta selvittää mitä verkkokaupan kansainvälistyminen vaatii, sillä yritys haluaa ottaa seuraavan askeleen kohti kansainvälistä verkkokauppaa laajentaakseen kohdemarkkinoitaan. Kyseessä oli laadullinen tapaustutkimus, jonka tarkoituksena oli tarkastella mitä toimintoja kansainvälinen verkkokauppa vaatii menestyäkseen ja luoda tämän pohjalta suunnitelma yrityksen verkkokaupan kansainvälistämiselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa yritystä laajentumaan kansainvälisille markkinoille verkkokaupan avulla.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana selvitettiin, mitä käytännön toimia suomalaisen mikroyrityksen täytyy huomioida laajentaessaan verkkokauppatoiminta Euroopan unionin markkinoille. Kyseessä oli kvalitatiivinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta. Opinnäytetyö aloitettiin teoreettisella kartoituksella. Tutkimuksen aineisto kerättiin benchmarking-menetelmän sekä haastattelun avulla. Kansainvälisten verkkokauppojen menestystekijöitä etsittiin vertailemalla kahden yrityksen kotimaisen kilpailijan sekä kahden jo kansainvälistä menestystä saavuttaneen yrityksen verkkokauppoja. Haastattelu toteutettiin haastattelemalla toimitusjohtajaa kansainvälisille markkinoille laajentuneesta suomalaisesta yrityksestä, jolloin kartoitettiin kansainvälistymisen tuomia mahdollisuuksia sekä haasteita.
Benchmarking-tuloksista ilmeni, että englannin sekä saksan kielen mahdollisuus toistui jokaisessa verkkokaupassa. Yleisin maksutapa oli maksunvälityspalvelu PayPal, jonka lisäksi luottokorttia tarjottiin maksutapana osassa verkkokaupoista. Valuuttavaihtoehdoista euro toistui jokaisen vertailtavan yrityksen kohdalla. Kansainvälistä menestystä saavuttaneet yritykset tarjosivat normaalin toimituksen lisäksi nopeampaa Express-toimitusta. Toimitusalue oli useimmiten maailmanlaajuinen. Haastatteluista ilmeni, että kansainvälistyminen on tuonut vahvaa lisäarvoa yritykselle, sillä jo merkittävä osa kasvusta tulee ulkomailta. Logistiikan haasteiden lisäksi haastavaa on ollut saada oma ääni kuuluviin suurilla markkinoilla. Tärkeintä on olla selkeä strategia sekä kunnossa olevat perusteet, kun toimintaa lähdetään kansainvälistämään.
Tuloksien perusteella luodusta suunnitelmasta voidaan todeta, että kansainvälistyminen on aloitettava huolellisella taustatyöllä. Yrityksen verkkosivut suositellaan kääntämään englanniksi sekä mahdollisesti saksaksi. Maksutapoihin on suositeltavaa lisätä PayPal. Postin asiakassuhteen lisäksi suositellaan otettavan kansainvälinen kuljetuspalvelu. Seuraavaksi yrityksen on suositeltavaa päättää kohdemarkkina-alue, johon kansainvälistyminen aloitetaan.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana selvitettiin, mitä käytännön toimia suomalaisen mikroyrityksen täytyy huomioida laajentaessaan verkkokauppatoiminta Euroopan unionin markkinoille. Kyseessä oli kvalitatiivinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta. Opinnäytetyö aloitettiin teoreettisella kartoituksella. Tutkimuksen aineisto kerättiin benchmarking-menetelmän sekä haastattelun avulla. Kansainvälisten verkkokauppojen menestystekijöitä etsittiin vertailemalla kahden yrityksen kotimaisen kilpailijan sekä kahden jo kansainvälistä menestystä saavuttaneen yrityksen verkkokauppoja. Haastattelu toteutettiin haastattelemalla toimitusjohtajaa kansainvälisille markkinoille laajentuneesta suomalaisesta yrityksestä, jolloin kartoitettiin kansainvälistymisen tuomia mahdollisuuksia sekä haasteita.
Benchmarking-tuloksista ilmeni, että englannin sekä saksan kielen mahdollisuus toistui jokaisessa verkkokaupassa. Yleisin maksutapa oli maksunvälityspalvelu PayPal, jonka lisäksi luottokorttia tarjottiin maksutapana osassa verkkokaupoista. Valuuttavaihtoehdoista euro toistui jokaisen vertailtavan yrityksen kohdalla. Kansainvälistä menestystä saavuttaneet yritykset tarjosivat normaalin toimituksen lisäksi nopeampaa Express-toimitusta. Toimitusalue oli useimmiten maailmanlaajuinen. Haastatteluista ilmeni, että kansainvälistyminen on tuonut vahvaa lisäarvoa yritykselle, sillä jo merkittävä osa kasvusta tulee ulkomailta. Logistiikan haasteiden lisäksi haastavaa on ollut saada oma ääni kuuluviin suurilla markkinoilla. Tärkeintä on olla selkeä strategia sekä kunnossa olevat perusteet, kun toimintaa lähdetään kansainvälistämään.
Tuloksien perusteella luodusta suunnitelmasta voidaan todeta, että kansainvälistyminen on aloitettava huolellisella taustatyöllä. Yrityksen verkkosivut suositellaan kääntämään englanniksi sekä mahdollisesti saksaksi. Maksutapoihin on suositeltavaa lisätä PayPal. Postin asiakassuhteen lisäksi suositellaan otettavan kansainvälinen kuljetuspalvelu. Seuraavaksi yrityksen on suositeltavaa päättää kohdemarkkina-alue, johon kansainvälistyminen aloitetaan.