Immersiivinen 3D-äänipeli
Laitala, Ville (2018)
Laitala, Ville
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103016399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103016399
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli luoda immersiivinen 3D-äänipeli. MyTrueSound Oy -yritys oli saanut toimeksiannon Näkövammaistenliitto ry:ltä, jota kautta se tuli tietooni. Tavoitteena oli luoda demo yrityksen käyttöön sekä kasvattaa kirjoittajan ohjelmointitaitoja ja oppia Unity käyttö syvemmin. Opinnäytetyössä käytettiin Unity3D-pelimoottoria sekä Google Resonancea äänentoisto väliohjelmistona.
Opinnäytetyön teoriaosa alkoi immersiivisen pelin perusteista ja käsitteistä, minkä jälkeen kerrotaan pelimoottoreista, Unitystä sekä Google Resonancesta, 3D-grafiikasta ja äänistä videopeleissä syvemmin. Lopuksi käytännön osiossa kerrotaan, kuinka demo luotiin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi yksinkertainen, toimiva Unity-3D:llä pelattava äänipelidemo, joka käyttää Google Resonancea äänentoisto väliohjelmistona.
Opinnäytetyön teoriaosa alkoi immersiivisen pelin perusteista ja käsitteistä, minkä jälkeen kerrotaan pelimoottoreista, Unitystä sekä Google Resonancesta, 3D-grafiikasta ja äänistä videopeleissä syvemmin. Lopuksi käytännön osiossa kerrotaan, kuinka demo luotiin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi yksinkertainen, toimiva Unity-3D:llä pelattava äänipelidemo, joka käyttää Google Resonancea äänentoisto väliohjelmistona.