Oppivan yhteisön muodostuminen varhaiskasvatuksessa
Siitonen, Nea; Rikkola, Elli (2018)
Siitonen, Nea
Rikkola, Elli
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103116466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103116466
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksen toimesta. Oppiva yhteisö on uuden varhaiskasvatussuunnitelman ja -lain myötä noussut tärkeäksi aiheeksi varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa oppivaa yhteisöä edistäviä ja estäviä tekijöitä sekä sitä, onko oppiva yhteisö Kotkan varhaiskasvatuksessa käsitteenä tuttu. Tämän lisäksi tutkimuksessa pohdittiin kasvattajan roolia oppivan yhteisön syntymisessä. Tutkimuksessa keskityttiin varsinkin lastentarhaopettajan rooliin oppivan yhteisön muodostumisessa. Materiaalia voi käyttää esimerkiksi reflektoinnin välineenä päiväkodin työyhteisöissä, kun mietitään oppivan yhteisön muodostumissa omassa lapsiryhmässä tai päiväkotitasolla.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Tutkimus pohjautui Kotkan varhaiskasvatukselle laadittuun kyselylomakkeeseen. Kyselylomakkeessa kartoitettiin oppivan yhteisön tilannetta Kotkan varhaiskasvatuksen yksiköissä. Samalla kerättiin tietoa, kuinka tuttu oppivan yhteisön käsite on Kotkassa. Kyselylomake toteutettiin Webropol-ohjelmalla. Samaa ohjelmaa käytettiin apuna myös vastausten analysoinnissa. Kyselylomakkeessa kartoitettiin aluksi taustatietoja, jonka jälkeen jatkoimme oppivaa yhteisöä edistävien tekijöiden tunnistamiseen. Kolmas aihealue oli oppivaa yhteisöä estävät tekijät, ja lopuksi kysyimme kasvattajan roolia oppivassa yhteisössä.
Tutkimus nosti esille neljä tärkeää edistävää tekijää oppivan yhteisön muodostumisessa: avoimuus, ennakkoluulottomuus, osallisuus ja yhteisöllisyys. Estäviksi tekijöiksi tutkimus nosti jatkuvat muutokset henkilöstössä, isot ryhmäkoot, vuorovaikutukseen liittyvät ongelmat sekä motivaation puutteen. Kasvattajan rooli oppivan yhteisön muodostumisessa on keskeinen. Oppiva yhteisö päiväkodissa muodostuu kaikista päiväkodin työntekijöistä sekä lapsista. Kasvattajilla on kuitenkin vastuu luoda edellytykset oppivalle yhteisölle. Kaikki kasvattajat ovat vastuussa tästä, mutta lastentarhanopettaja tiiminsä vetäjänä on viimeisenä vastuussa oppivan yhteisön muodostumisesta. Ennen kuin voidaan aloittaa oppivan yhteisön rakentaminen, tarvitsee organisaatiosta löytyä tarpeeksi yhteisöllisyyttä ja me-henkeä.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Tutkimus pohjautui Kotkan varhaiskasvatukselle laadittuun kyselylomakkeeseen. Kyselylomakkeessa kartoitettiin oppivan yhteisön tilannetta Kotkan varhaiskasvatuksen yksiköissä. Samalla kerättiin tietoa, kuinka tuttu oppivan yhteisön käsite on Kotkassa. Kyselylomake toteutettiin Webropol-ohjelmalla. Samaa ohjelmaa käytettiin apuna myös vastausten analysoinnissa. Kyselylomakkeessa kartoitettiin aluksi taustatietoja, jonka jälkeen jatkoimme oppivaa yhteisöä edistävien tekijöiden tunnistamiseen. Kolmas aihealue oli oppivaa yhteisöä estävät tekijät, ja lopuksi kysyimme kasvattajan roolia oppivassa yhteisössä.
Tutkimus nosti esille neljä tärkeää edistävää tekijää oppivan yhteisön muodostumisessa: avoimuus, ennakkoluulottomuus, osallisuus ja yhteisöllisyys. Estäviksi tekijöiksi tutkimus nosti jatkuvat muutokset henkilöstössä, isot ryhmäkoot, vuorovaikutukseen liittyvät ongelmat sekä motivaation puutteen. Kasvattajan rooli oppivan yhteisön muodostumisessa on keskeinen. Oppiva yhteisö päiväkodissa muodostuu kaikista päiväkodin työntekijöistä sekä lapsista. Kasvattajilla on kuitenkin vastuu luoda edellytykset oppivalle yhteisölle. Kaikki kasvattajat ovat vastuussa tästä, mutta lastentarhanopettaja tiiminsä vetäjänä on viimeisenä vastuussa oppivan yhteisön muodostumisesta. Ennen kuin voidaan aloittaa oppivan yhteisön rakentaminen, tarvitsee organisaatiosta löytyä tarpeeksi yhteisöllisyyttä ja me-henkeä.