Kierrätyspyörien yhteiskäyttö : Projekti: 100 kesäfillaria, Vantaa
Mörttinen, Janne (2018)
Mörttinen, Janne
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110216552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110216552
Tiivistelmä
Tällä opinnäytetyöllä haettiin kokemuksia ja tietoa tämänhetkisestä pyörien yhteiskäytöstä. Ajatus kierrätyspyörien hyödyntämisestä kaupunkipyöräilyssä sai Vantaalla alkunsa kaupungin resurssiviisaus-teemasta. Työssä tutkittiin kierrätyspyörien resurssiviisasta hyödyntämistä ja asemattomien kaupunkipyöräjärjestelmien vaikutusta liikenteessä.
100 kesäfillaria-projektin toimeksiantaja oli Vantaan liikennesuunnittelupäällikkö Markus Holm. Projektin aikana yhteistyökumppaneiksi tulivat Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus oy ja Vantaan kaupungin henkilöstöä Elinkeino-, Kulttuuri- ja Liikuntapalveluista sekä Tilakeskuksesta ja Viestinnästä.
Liikkumispalvelun ja terveyden edistämisen lisäksi kierrätyspyörien avulla voidaan kohottaa kaupungin imagoa pyöräilymyönteisyydessä ja tavoitella hiilineutraalisuutta. Kierrätyspyörät voidaan ottaa kaupunkipyöräjärjestelmäksi vain kaupungin organisoimana, koska järjestelmän suunnittelussa, käyttöönotossa ja taloudellisissa resursseissa tarvitaan pitkäjänteisyyttä.
Asemattomissa kaupunkipyöräjärjestelmissä on tärkeää järjestää pyöräpysäköinti julkisilla alueilla. Ilman ohjeistusta pyörien pysäköintiin tarvitaan telinepaikat; pysäköinti muualle vaatii ohjeistuksen ja tarvittaessa pysäköintipaikkojen merkitsemisen. Asemattomien kaupunkipyörien kasautuminen pysäköintipaikoille on aiheuttanut muualla maailmassa ongelmia ja haitannut niiden saatavuutta.
100 kesäfillaria-projektin toimeksiantaja oli Vantaan liikennesuunnittelupäällikkö Markus Holm. Projektin aikana yhteistyökumppaneiksi tulivat Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus oy ja Vantaan kaupungin henkilöstöä Elinkeino-, Kulttuuri- ja Liikuntapalveluista sekä Tilakeskuksesta ja Viestinnästä.
Liikkumispalvelun ja terveyden edistämisen lisäksi kierrätyspyörien avulla voidaan kohottaa kaupungin imagoa pyöräilymyönteisyydessä ja tavoitella hiilineutraalisuutta. Kierrätyspyörät voidaan ottaa kaupunkipyöräjärjestelmäksi vain kaupungin organisoimana, koska järjestelmän suunnittelussa, käyttöönotossa ja taloudellisissa resursseissa tarvitaan pitkäjänteisyyttä.
Asemattomissa kaupunkipyöräjärjestelmissä on tärkeää järjestää pyöräpysäköinti julkisilla alueilla. Ilman ohjeistusta pyörien pysäköintiin tarvitaan telinepaikat; pysäköinti muualle vaatii ohjeistuksen ja tarvittaessa pysäköintipaikkojen merkitsemisen. Asemattomien kaupunkipyörien kasautuminen pysäköintipaikoille on aiheuttanut muualla maailmassa ongelmia ja haitannut niiden saatavuutta.