Teknologian trendien toteutuminen ja vaikutukset Sokos hotelleihin
Kujala, Tuomas (2018)
Kujala, Tuomas
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110116505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110116505
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia teknologian trendien toteutumista ja vaikutuksia hotellien työnteon arkeen. Pääpainona hotellin työtehtävistä opinnäytetyöllä oli vastaanotossa. Majoitusala on murroksessa teknologian kehityksen myötä. Ala, joka aiemmin on pysynyt pitkälti muuttumattomana, on nyt suurten muutosten edessä. Asiakkaille on tulossa enemmän vaihtoehtoja sisäänkirjautumisen keinoille kehittyneen robotiikan ja automaation ansiosta ja älypuhelinten merkitys on kasvussa.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu kirjalliseen aineistoon. Tutkimus toteutettiin keräämällä aineistoa ajankohtaisista lehtiartikkeleista, internetin tietolähteistä ja teemahaastattelujen avulla. Teemahaastatteluilla aineistoa kerättiin haastattelemalla kuutta Sokotel Oy:n työntekijää. Haastateltavat koostuivat kahdesta hotellipäälliköstä, kahdesta IT-asiantuntijasta, yhdestä IT-päälliköstä ja yhdestä kehityspäälliköstä.
Tutkimustuloksilla määriteltiin mitkä teknologian trendit hotellialalla ovat toteutumassa lähitulevaisuudessa, miten ne vaikuttavat työntekijöiden ja esimiesten työntekoon ja miten asiakkaat ottavat haastateltavien mielestä vastaan mahdolliset muutokset. Vastaajat näkivät puhelimien merkityksen jatkavan kasvuaan tulevaisuudessa. Vastaajat uskoivat myös robotiikan ja automatiikan yleistyvän hotellien palveluissa. Teknologian nähtiin muuttavan työntekijöiden työnkuvaa ja helpottavan esimiesten arkea.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu kirjalliseen aineistoon. Tutkimus toteutettiin keräämällä aineistoa ajankohtaisista lehtiartikkeleista, internetin tietolähteistä ja teemahaastattelujen avulla. Teemahaastatteluilla aineistoa kerättiin haastattelemalla kuutta Sokotel Oy:n työntekijää. Haastateltavat koostuivat kahdesta hotellipäälliköstä, kahdesta IT-asiantuntijasta, yhdestä IT-päälliköstä ja yhdestä kehityspäälliköstä.
Tutkimustuloksilla määriteltiin mitkä teknologian trendit hotellialalla ovat toteutumassa lähitulevaisuudessa, miten ne vaikuttavat työntekijöiden ja esimiesten työntekoon ja miten asiakkaat ottavat haastateltavien mielestä vastaan mahdolliset muutokset. Vastaajat näkivät puhelimien merkityksen jatkavan kasvuaan tulevaisuudessa. Vastaajat uskoivat myös robotiikan ja automatiikan yleistyvän hotellien palveluissa. Teknologian nähtiin muuttavan työntekijöiden työnkuvaa ja helpottavan esimiesten arkea.