Lillan Hotel, Café & Butikin kahvilaliiketoiminnan kehittämissuunnitelma
Lassila, Pasi (2018)
Lassila, Pasi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110516667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110516667
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päämäärä oli kehittää Lillan Hotel, Café & Butikin kahvilaliiketoimintaa. Tavoitteena oli luoda kehittämissuunnitelma, joka tarjoaisi vaihtoehtoisen toimintamalin liiketoiminnan kehittämiseksi ja tehostamiseksi. Kehittämissuunnitelman ajatuksena oli myös tukea yrittäjiä. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Platanos Oy, ja tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena Lillan Hotel, Café & Butikin kahvilassa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista kahvilan liiketoiminta on tällä hetkellä ja miten palveluprosessi käytännössä toimi. Tutkimustulosten perusteella laadittiin konkreettinen kehittämissuunnitelma ja työväline kahvilaliiketoiminnan tueksi.
Opinnäytetyön teoreettisena taustana olivat tuotteistaminen, brändi, asiakaskokemus, palveluprosessi, palvelumuotoilu ja hiljainen tieto. Tietoperustassa tärkeimpänä tarkastelun kohteena ja tarkastelunäkökulmana oli asiakaskokemus, joka toimi myös työn teoreettisena viitekehyksenä. Tutkimuksessa käytettiin laadulliselle tutkimukselle tyypillistä aineiston keruumenetelmää, osallistuvaa havainnointia. Tutkimuksen tuloksissa ja johtopäätöksissä käytettiin tutkijan teoriaohjaavaa tulkintaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että Lillanin kahvilaliiketoimintaa on tarvetta kehittää ja tehostaa. Kahvilan liiketoiminta ei täysin tue eikä noudata Lillan Hotel, Café & Butikin alkuperäistä toiminta-ajatusta ja -filosofiaa. Lisäksi kahvilan palveluprosessi ja konsepti ei toimi niin, että ylivoimaisen asiakaskokemuksen saavuttaminen olisi mahdollista. Opinnäytetyö on tuotettu luottamuksellisesti. Luottamuksellinen aineisto: tulokset ja johtopäätökset, tutkimuksen tulosten tarkastelu suhteessa teoriaan sekä pohdinta on poistettu julkisesta raportista.
Opinnäytetyössä laadittiin Lillanin kahvilan kehittämissuunnitelma. Suunnitelman tärkeimmät kehittämisen osa-alueet olivat johtaminen, asiakaspalvelija, tuotteistus ja palveluympäristö. Kehityssuunnitelmassa esiteltiin ensisijaisesti konkreettisia toimenpiteitä kahvilan kehittämiseksi. Lisäksi siinä tarjottiin vaihtoehtoisia toimintamalleja ja ajatuksia kahvilan toiminnan tehostamiseksi.
Opinnäytetyön teoreettisena taustana olivat tuotteistaminen, brändi, asiakaskokemus, palveluprosessi, palvelumuotoilu ja hiljainen tieto. Tietoperustassa tärkeimpänä tarkastelun kohteena ja tarkastelunäkökulmana oli asiakaskokemus, joka toimi myös työn teoreettisena viitekehyksenä. Tutkimuksessa käytettiin laadulliselle tutkimukselle tyypillistä aineiston keruumenetelmää, osallistuvaa havainnointia. Tutkimuksen tuloksissa ja johtopäätöksissä käytettiin tutkijan teoriaohjaavaa tulkintaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että Lillanin kahvilaliiketoimintaa on tarvetta kehittää ja tehostaa. Kahvilan liiketoiminta ei täysin tue eikä noudata Lillan Hotel, Café & Butikin alkuperäistä toiminta-ajatusta ja -filosofiaa. Lisäksi kahvilan palveluprosessi ja konsepti ei toimi niin, että ylivoimaisen asiakaskokemuksen saavuttaminen olisi mahdollista. Opinnäytetyö on tuotettu luottamuksellisesti. Luottamuksellinen aineisto: tulokset ja johtopäätökset, tutkimuksen tulosten tarkastelu suhteessa teoriaan sekä pohdinta on poistettu julkisesta raportista.
Opinnäytetyössä laadittiin Lillanin kahvilan kehittämissuunnitelma. Suunnitelman tärkeimmät kehittämisen osa-alueet olivat johtaminen, asiakaspalvelija, tuotteistus ja palveluympäristö. Kehityssuunnitelmassa esiteltiin ensisijaisesti konkreettisia toimenpiteitä kahvilan kehittämiseksi. Lisäksi siinä tarjottiin vaihtoehtoisia toimintamalleja ja ajatuksia kahvilan toiminnan tehostamiseksi.