En lärande och delaktighetsfrämjande daghemsmiljö för barn med autismspektrumtillstånd : – En informationsbroschyr för daghemspersonal.
Nylund, Emma; Sundström, Sofie (2018)
Nylund, Emma
Sundström, Sofie
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110616743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110616743
Tiivistelmä
Autismikirjon häiriö on neurologinen kehityshäiriö, joka sisältää kolme keskeistä rajoitetta, sosiaalinen vuorovaikutus, vastavuoroinen kommunikointi ja heikentynyt kyky kuvitella. Autismikirjossa ei ole kahta identtistä yksilöä. Jokaisella yksilöllä on omat ainutlaatuiset tarpeensa. Opinnäytetyön tarkoitus on laajentaa informaatioesitteen avulla toimeksiantajapäiväkotien, Barnavårdsföreningen ja Stiftelsen Sedmigradsky ammattilaisten tietämystä autismikirjon lapsista ja miten saavuttaa opettava ja osallisuutta edistävä päiväkotiympäristö. Tutkimuskysymykset opinnäytetyössä ovat seuraavat: Miltä fyysisen päiväkotiympäristön pitäisi näyttää, jotta se olisi opettava autismikirjon lapsille? Miten ammattilaiset voivat tukea autismikirjon lasten osallisuutta ja sen myötä mahdollistaa lasten inkluusiota varhaiskasvatuksessa? Aiemmissa tutkimuksissa tuli ilmi, että fyysinen ympäristö vaikeuttaa lapsen osallisuutta varhaiskasvatuksessa lapsen ali- ja yliherkkyyksien vuoksi. Lapsen on vaikea osallistua ja oppia ärsykkeitä sisältävässä turvattomassa ympäristössä. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimii, sosiaalipedagoginen lähestymistapa, sosiaalinen inkluusio sekä lapsen osallisuus. Menetelmänä on käytetty tuotekehitys, jonka tuloksena on informaatioesite. Se antaa ammattilaisille käsityksen autismikirjon häiriön haasteista sekä neuvoja, miten luoda lapsille opettava ja toimiva fyysinen päiväkotiympäristö. Informaatioesitteen lopussa kerrotaan, miten ammattilaiset voivat hyödyntää lapsen vahvuuksia ja voimavaroja mahdollistaakseen lapsen osallisuutta ja inkluusiota varhaiskasvatuksessa.