En kartläggning av finlandssvenska ungas behov av Sluta Panta-chatten : En enkätundersökning i samarbete med Ungdomsakademin Luckan
Lodenius, Jessica; Käki, Lila; Lehtinen, Teresa (2018)
Lodenius, Jessica
Käki, Lila
Lehtinen, Teresa
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110416620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110416620
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en enkätundersökning gjord i samarbete med Ungdomsakademin Luckan. Arbetets syfte är att ungdomar ska ha lätt att få psykiskt stöd. Sluta Panta är den enda finlandssvenska stödchatten och därför ville vi fokusera på den och hjälpa Ungdomsakademin att utveckla den. Målet är att kartlägga ifall svenskspråkiga ungdomar i Nyland har behov av en stödchatt som Sluta Panta chatten. Genom kartläggningen får vi information som kan användas för att utveckla konceptet Sluta Panta. Vi vill även kartlägga behovet av psykiskt stöd bland ungdomar.
Den teoretiska referensramen för detta arbete behandlar digitalt ungdomsarbete, digital handledning och psykisk hälsa. Teorin stöder enkätundersökningen som gjordes till examensarbetet. Utöver denna teori presenterar vi en översikt av befintliga stödchattar i Finland och Sverige.
Enkäten skickades ut elektroniskt till svenskspråkiga skolor i Nyland. Målgruppen var högstadieelever i åldern 13 till 17 år. Totalt deltog 245 personer i undersökningen. Huvudsakligen var respondenterna från Hangö, Kyrkslätt och Vanda. Resultatet visar att det finns ungdomar som känner sig ensamma och nedstämda och att det med andra ord finns ett behov av en psykosocial stödchatt. Undersökningen visar att respondenterna inte känner till Sluta Panta chatten och har därför inte använt den, men vårt resultat visar ett tydligt behov av en online stödtjänst. This thesis is a research made in cooperation with Ungdomsakademin Luckan. The thesis purpose is that young people should have easy access to mental support on the internet. Sluta Panta is the only Swedish chat in Finland and we wanted therefor to focus on it to help Ungdomsakademin Luckan develop their chat. Our goal is to map out if there is a need for an online support chat among the swedish speaking youth in Nyland. When the need is mapped we will get some information on how Sluta Panta should be developed towards being more functional. We also want to chart the extent of the need for mental support among young people.
The theoretical frame of reference for this work deals with digital youth work, digital tutoring and mental health. The theory supports the questionnaire survey that was done for the degree project. In addition to this theory, we present an overview of existing mental support chats in Finland and Sweden.
The survey was sent digitally to Swedish speaking schools in Nyland. The target group was high school students aged 13 to 17 years. We had 245 participants in our research. The participants were mainly from Hanko, Kirkkonummi and Vantaa. Our research result shows that there are young people who feel lonely and depressed. In other words, there is a need for a mental support chat. Unfortunately, our participants didn’t know about Sluta Panta and have not therefore been using the chat. The survey shows a clear need of an online support chat.
Den teoretiska referensramen för detta arbete behandlar digitalt ungdomsarbete, digital handledning och psykisk hälsa. Teorin stöder enkätundersökningen som gjordes till examensarbetet. Utöver denna teori presenterar vi en översikt av befintliga stödchattar i Finland och Sverige.
Enkäten skickades ut elektroniskt till svenskspråkiga skolor i Nyland. Målgruppen var högstadieelever i åldern 13 till 17 år. Totalt deltog 245 personer i undersökningen. Huvudsakligen var respondenterna från Hangö, Kyrkslätt och Vanda. Resultatet visar att det finns ungdomar som känner sig ensamma och nedstämda och att det med andra ord finns ett behov av en psykosocial stödchatt. Undersökningen visar att respondenterna inte känner till Sluta Panta chatten och har därför inte använt den, men vårt resultat visar ett tydligt behov av en online stödtjänst.
The theoretical frame of reference for this work deals with digital youth work, digital tutoring and mental health. The theory supports the questionnaire survey that was done for the degree project. In addition to this theory, we present an overview of existing mental support chats in Finland and Sweden.
The survey was sent digitally to Swedish speaking schools in Nyland. The target group was high school students aged 13 to 17 years. We had 245 participants in our research. The participants were mainly from Hanko, Kirkkonummi and Vantaa. Our research result shows that there are young people who feel lonely and depressed. In other words, there is a need for a mental support chat. Unfortunately, our participants didn’t know about Sluta Panta and have not therefore been using the chat. The survey shows a clear need of an online support chat.