Utveckling av ett dialogbaserat och samarbetsfrämjande pedagogiskt koncept
Johnsson, Marie (2018)
Johnsson, Marie
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110116499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110116499
Tiivistelmä
Keväällä 2018 toteutui yhdessä Turun taideakatemian (AMK) kuvataideopiskelijoiden kanssa yhteistyötä edistävä pedagoginen konsepti kurssinimellä “Yhteistyön merkitys luovassa ammatissa”.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on ollut lisätä tietoisuutta yhteistyöstä ja yhteistyöprosesseista individualististen ammattiryhmien keskuudessa, joista keskeiseksi kohderyhmäksi valikoitui kuvataiteilijat. Lisäksi tarkoituksena on ollut vaikuttaa siihen miten kuvataiteilijat kokevat yhteistyön. Opinnäytetyöprosessissa kehittyneen konseptin lähtökohtana oli yhdessä kurssin osallistujien kanssa tuoda keskustelun kautta näkyväksi ja selkeyttää yhteistyötä oman alan kompetenssina.
Opinnäytetyön tavoitteena on ollut luoda yhteistyötä edistävä pedagoginen konsepti, jossa yhteistyö kompetenssina tuodaan esille keskusteltavaksi kuvataiteen opiskelijoiden kanssa. Lisätavoitteena on ollut edistää osallistujien yhteistyökykyä ja tuoda pedagogisen dialogin kautta tilaa keskustelulle yhteistyöstä.
Yhteistyötä edistävä pedagoginen konsepti koostui kurssikokonaisuudesta, joka sisälsi kolme keskustelutilaisuutta, joissa yhteistyötä tuotiin esille ja harjoiteltiin pedagogisen dialogin avulla. Pedagogista dialogia ja muita metodeja käytettiin johdattelemaan keskustelua kohti vapaamuotoisempaa dialogia. Konseptiin sisältyi alustava kyselylomake ja arviointilomake.
Yhteistyötä edistävä pedagoginen konsepti on vahvistanut osallistujien kokemusta yhteistyötaitojen tärkeydestä luovan alan valmiutena sekä heidän yhteistyökykyään eri tasoilla. Konsepti on sekä edistänyt osallistujien henkilökohtaista kehitystä että kehittänyt heidän valmiuksiaan kohtaamisille muiden luovan alan edustajien kanssa. Konseptin voi hyödyntää myös muiden kuin luovien, individualististen ammattikuntien käyttöön.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on ollut lisätä tietoisuutta yhteistyöstä ja yhteistyöprosesseista individualististen ammattiryhmien keskuudessa, joista keskeiseksi kohderyhmäksi valikoitui kuvataiteilijat. Lisäksi tarkoituksena on ollut vaikuttaa siihen miten kuvataiteilijat kokevat yhteistyön. Opinnäytetyöprosessissa kehittyneen konseptin lähtökohtana oli yhdessä kurssin osallistujien kanssa tuoda keskustelun kautta näkyväksi ja selkeyttää yhteistyötä oman alan kompetenssina.
Opinnäytetyön tavoitteena on ollut luoda yhteistyötä edistävä pedagoginen konsepti, jossa yhteistyö kompetenssina tuodaan esille keskusteltavaksi kuvataiteen opiskelijoiden kanssa. Lisätavoitteena on ollut edistää osallistujien yhteistyökykyä ja tuoda pedagogisen dialogin kautta tilaa keskustelulle yhteistyöstä.
Yhteistyötä edistävä pedagoginen konsepti koostui kurssikokonaisuudesta, joka sisälsi kolme keskustelutilaisuutta, joissa yhteistyötä tuotiin esille ja harjoiteltiin pedagogisen dialogin avulla. Pedagogista dialogia ja muita metodeja käytettiin johdattelemaan keskustelua kohti vapaamuotoisempaa dialogia. Konseptiin sisältyi alustava kyselylomake ja arviointilomake.
Yhteistyötä edistävä pedagoginen konsepti on vahvistanut osallistujien kokemusta yhteistyötaitojen tärkeydestä luovan alan valmiutena sekä heidän yhteistyökykyään eri tasoilla. Konsepti on sekä edistänyt osallistujien henkilökohtaista kehitystä että kehittänyt heidän valmiuksiaan kohtaamisille muiden luovan alan edustajien kanssa. Konseptin voi hyödyntää myös muiden kuin luovien, individualististen ammattikuntien käyttöön.