Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Nuorten elämäntaitojen vahvistaminen teatteritoiminnan keinoin

Hiekkalinna, Pauliina (2018)

Avaa tiedosto
Pauliina_Hiekkalinna.pdf (941.2Kt)
Lataukset: 


Hiekkalinna, Pauliina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110716800
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyötutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten teatte-ritoiminnalla voidaan vahvistaa nuorten elämäntaitoja. Opinnäytetyö on toteutettu Lasten ja nuorten säätiön Tenho-hankkeessa (2015—2018). Hankkeessa ilman koulutus- ja työpaikkaa olevat nuoret tekevät taidetta kuudella eri paikkakunnalla. Elokuvan, sirkuksen ja teatterin työpajoissa nuoret tutustuvat itseensä taiteen tekemisen kautta ja oppivat toimimaan muiden ihmisten kanssa ryhmässä. Hankkeen yhtenä tavoitteena on nuor-ten elämäntaitojen vahvistaminen taiteen keinoin.

Lähestyn tutkimusongelmaani syrjäytymisen ja osallisuuden, myönteisen tunnistamisen ja voimaantumisen sekä taidelähtöisten menetelmien nä-kökulmasta. Olen määritellyt elämäntaidot Lasten ja nuorten säätiön mu-kaisesti. Opinnäytetyöni aineisto koostuu teatteritoimintajaksolle osallis-tuneiden nuorten sekä teatteritoiminnan ohjaajien haastattelusta.

Teatteritoiminnalla voidaan vahvistaa nuorten elämäntaitoja. Nuorten it-setuntemus, itsetunto ja itsearvostus vahvistuu ryhmässä. Teatterilähtöi-set menetelmät antavat työkaluja oman itsensä tutkimiseen ja ymmär-tämiseen. Itsetunto vahvistuu onnistumisen kokemusten ja positiivisen pa-lautteen ansioista. Itsearvostus vahvistuu positiivisen ryhmäkokemuksen kautta, silloin kun nuori kokee tulleensa hyväksytyksi ja arvostetuksi oma-na itsenään. Teatteritoiminnalla voidaan vahvistaa myös nuorten sosiaali-sia taitoja ja osallisuuden kokemusta. Teatterin tekeminen on yhteisöllistä toimintaa.

Avainsanat: elämäntaidot, voimaantuminen, osallisuus, teatterilähtöiset menetelmät
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste