Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Parempaa laatua työyhteisölähtöisesti

Pellotsalo, Soila (2018)

Avaa tiedosto
Pellotsalo_Soila.pdf.pdf (2.091Mt)
Lataukset: 


Pellotsalo, Soila
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110416615
Tiivistelmä
Jatkuva toiminnan arviointi osana laadunhallintaa kuuluu tänä päivänä kiinteästi terveydenhuoltoon. Terveydenhuollon kenttä elää jatkuvien muutosten keskellä. Erityisesti meneillään oleva maakunta- ja soteuudistus asettaa terveydenhuollon toiminnot uusien haasteiden eteen. Muutosten keskellä työyhteisöjen on pysyttävä toimintakykyisinä ja pystyttävä vastaamaan perustehtävään laadun kärsimättä.

Opinnäytetyön tarkoitus oli arvioida ja kehittää Laukaan ja Konneveden terveysneuvonnan yksiköiden toiminnan laatua työyhteisölähtöisesti. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja kuvailla toiminnan laadun nykytilaa kyseisissä yksiköissä sekä tuoda esille yksiköiden muutos- ja kehittämiskohteita laadun parantamiseksi.

Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Kehittämistyössä hyödynnettiin Kuntaliiton ITE3 itsearviointi- ja laadunhallintamenetelmää työyhteisölähtöisen kehittämisen välineenä. Arviointiin osallistui 19 terveydenhoitajaa. Määrällinen aineisto kerättiin ITE3-menetelmän valmista mittaria käyttäen ja analysoitiin menetelmän omalla Excel-pohjaisella laskentataulukolla. Selvityksen pohjalta yksiköille laadittiin kehittämissuunnitelma.

Arviointi osoitti, että Laukaan ja Konneveden terveysneuvonnan toiminnot toteutetaan keskimäärin laadukkaasti ja kehittämistoimia tehdään jatkuvasti. Arvioinnin perusteella parhaiten toteutuvia toiminta-alueita olivat henkilöstö ja johtaminen, varustus ja laitteet sekä toiminta ja palvelut. Kehityskohteina nähtiin viestintä ja yhteistyö sekä toiminnan arviointi ja kehittäminen.

Arviointikysely yksin ei kertonut koko totuutta toiminnan laadusta, mutta sen avulla pystyttiin tuomaan laatuasioita keskusteluun ja näkyväksi työyhteisölle. Kokonaisvaltaisen laadunhallinnan toteutumiseksi tulee jatkaa asiakastarpeiden selvittämistä sekä tiivistää yhteistyötä sidosryhmien kanssa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste