Lastentarhanopettajien näkemyksiä kiusaamisen pedagogisesta ennaltaehkäisystä
Jaakonsaari, Jenny; Linna, Mira; Parikka, Laura (2018)
Jaakonsaari, Jenny
Linna, Mira
Parikka, Laura
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816828
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitä näkemyksiä lastentarhanopettajilla on kiusaamisen pedagogisesta ennaltaehkäisystä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä kiusaaminen on, miten kiusaamista pedagogisesti ennaltaehkäistään sekä miten kiusaamisen ennaltaehkäisyä voisi kehittää. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Hämeenlinnan kaupungin kanssa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui kiusaamisen määritelmistä sekä kiusaamisen ennaltaehkäisyyn vaikuttavista tekijöistä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Lastentarhanopettajien haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluina ja haastateltavia oli kuusi kappaletta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tulosten mukaan kiusaaminen nähtiin toisen mielen pahoittamisena ja toisen kaltoinkohteluna. Haastatellut lastentarhanopettajat korostivat myös kiusaamisen vaikeaa määrittelyä sekä yksilön kokemusta. Kiusaamisen ennaltaehkäisyssä olennaista oli eri menetelmien testaaminen, lapsiryhmälle toimivien keinojen löytäminen sekä johdonmukaisuus. Tutkimustulosten mukaan ennaltaehkäisyä voisi kehittää luomalla yhteiset toimintamallit sen toteuttamiseen. Kiusaamisen ennaltaehkäisyä olisi hyvä kehittää myös yhteistyössä vanhempien kanssa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui kiusaamisen määritelmistä sekä kiusaamisen ennaltaehkäisyyn vaikuttavista tekijöistä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Lastentarhanopettajien haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluina ja haastateltavia oli kuusi kappaletta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tulosten mukaan kiusaaminen nähtiin toisen mielen pahoittamisena ja toisen kaltoinkohteluna. Haastatellut lastentarhanopettajat korostivat myös kiusaamisen vaikeaa määrittelyä sekä yksilön kokemusta. Kiusaamisen ennaltaehkäisyssä olennaista oli eri menetelmien testaaminen, lapsiryhmälle toimivien keinojen löytäminen sekä johdonmukaisuus. Tutkimustulosten mukaan ennaltaehkäisyä voisi kehittää luomalla yhteiset toimintamallit sen toteuttamiseen. Kiusaamisen ennaltaehkäisyä olisi hyvä kehittää myös yhteistyössä vanhempien kanssa.