2–3-vuotiaan lapsen motorisen kehityksen tukeminen : Video-opas vanhemmille
Tykkyläinen, Sonja; Saarinen, Roosa (2018)
Tykkyläinen, Sonja
Saarinen, Roosa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110616719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110616719
Tiivistelmä
Motorinen kehitys voidaan määritellä jatkuvaksi prosessiksi, jossa opitaan ikään kuuluvia liikuntataitoja. Ihminen tarvitsee motorisia taitoja selviytyäkseen arkielämän haasteista. Lapsi harjoittelee motorisia perustaitoja ensimmäisiä kertoja 2–3-vuotiaana. Liikuntataidot kehittyvät tässä ikävaiheessa, ja liikkeet muuttuvat tarkoituksen mukaisiksi ja havainnoitaviksi.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Tampereen kaupungin avokuntoutuksen lasten fysioterapialle. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa video-opas 2–3-vuotiaan lapsen vanhemmille, miten tukea lapsen motorista kehitystä ja liikuntakasvatusta arkitilanteissa. Opasta hyödyntävät työssään Tampereen kaupungin lasten fysioterapeutit sekä lastenneuvolan terveydenhoitajat. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana, jonka teoriaosuus kerättiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin. Aineistoa analysoitiin ryhmittelemällä opinnäytetyöhön valikoitunut aineisto kategorioihin.
Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset päivittyivät vuonna 2016. Uuden suosituksen mukaan lapsen tulisi liikkua monipuolisesti vähintään kolme tuntia päivässä. Opinnäytetyön tuloksien mukaan vanhemmilla, ympäristöllä ja monipuolisilla aistikokemuksilla on vaikutusta lapsen motoriseen kehitykseen. Lapsen motorista kehitystä voidaan tukea lisäämällä vanhempien tietoisuutta ikään kuuluvista liikuntataidoista ja keinoista, miten tukea näiden taitojen kehitystä arjessa.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Tampereen kaupungin avokuntoutuksen lasten fysioterapialle. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa video-opas 2–3-vuotiaan lapsen vanhemmille, miten tukea lapsen motorista kehitystä ja liikuntakasvatusta arkitilanteissa. Opasta hyödyntävät työssään Tampereen kaupungin lasten fysioterapeutit sekä lastenneuvolan terveydenhoitajat. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana, jonka teoriaosuus kerättiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin. Aineistoa analysoitiin ryhmittelemällä opinnäytetyöhön valikoitunut aineisto kategorioihin.
Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset päivittyivät vuonna 2016. Uuden suosituksen mukaan lapsen tulisi liikkua monipuolisesti vähintään kolme tuntia päivässä. Opinnäytetyön tuloksien mukaan vanhemmilla, ympäristöllä ja monipuolisilla aistikokemuksilla on vaikutusta lapsen motoriseen kehitykseen. Lapsen motorista kehitystä voidaan tukea lisäämällä vanhempien tietoisuutta ikään kuuluvista liikuntataidoista ja keinoista, miten tukea näiden taitojen kehitystä arjessa.