Katse tulevaisuuden ammattilaisiin : Hoitotyön opiskelijaohjauksen laadun kehittäminen
Ojanperä, Sanna (2018)
Ojanperä, Sanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110416609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110416609
Tiivistelmä
Ohjattu harjoittelu on iso osa hoitotyön opiskelijan opintoja. Sen aikana opitaan ammattitaidon kannalta keskeisiä työtehtäviä ja taitoja sekä arvoja ja eettisyyttä. Harjoittelupaikan ja opiskelijaohjaajan tehtävänä on varmistaa, että jokainen harjoittelujakso tarjoaa riittävästi tarkoituksenmukaisia oppimismahdollisuuksia opiskelijalle ja että ohjaus vastaa opiskelijan tarpeita ja jaksolle asetettuja tavoitteita.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä ja sen toimeksiantajana oli Jyten avosairaanhoidon vastaanottotyö. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää opiskelijaohjauksen laatua Jyten avosairaanhoidon vastaanottotyössä sekä jatkossa hyödyntää paremmin opiskelijoilta saatua palautetta, parantaa opiskelijaohjauksen laatua ja hoitohenkilökunnan osaamista. Kehittämistyön tarkoituksena oli ottaa käyttöön Jyten avosairaanhoidon vastaanottotyössä sähköinen CLES+T (Clinical Learning Environment, Supervision and Nurse Teacher evalu-ation scale = Kliininen oppimisympäristö ja ohjaus + ohjaavan opettajan toimintaa mittaava osio -arviointimittari) opiskelijapalautteiden keräämiseen, perehdyttää hoitohenkilökunta arviointimittarin käyttöön ja suunnitella Jyväskylän kaupungin internetsivuille opiskelijoille harjoitteluun liittyen omat sivut, joiden yhtenä osana on CLES+T arviointimittari.
Kehittämistyön tuloksena hoitotyön opiskelijoille syntyi omat internetsivut, joiden yhtenä osana on CLES+T arviointimittari. Kehittämistyön varsinaisia tuloksia ja vaikutusta päästään arvioimaan vasta sen jälkeen, kun internetsivut ovat olleet käytössä ja kun ensimmäiset CLES+T mittarin tulokset julkistetaan. Tulevaisuudessa kehittämistyön avulla voidaan kehittää sairaanhoitajien ja organisaation osaamista ja tehostaa toimintakäytäntöjä sekä parantaa opiskelijaohjauksen laatua avosairaanhoidon vastaanottotyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä ja sen toimeksiantajana oli Jyten avosairaanhoidon vastaanottotyö. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää opiskelijaohjauksen laatua Jyten avosairaanhoidon vastaanottotyössä sekä jatkossa hyödyntää paremmin opiskelijoilta saatua palautetta, parantaa opiskelijaohjauksen laatua ja hoitohenkilökunnan osaamista. Kehittämistyön tarkoituksena oli ottaa käyttöön Jyten avosairaanhoidon vastaanottotyössä sähköinen CLES+T (Clinical Learning Environment, Supervision and Nurse Teacher evalu-ation scale = Kliininen oppimisympäristö ja ohjaus + ohjaavan opettajan toimintaa mittaava osio -arviointimittari) opiskelijapalautteiden keräämiseen, perehdyttää hoitohenkilökunta arviointimittarin käyttöön ja suunnitella Jyväskylän kaupungin internetsivuille opiskelijoille harjoitteluun liittyen omat sivut, joiden yhtenä osana on CLES+T arviointimittari.
Kehittämistyön tuloksena hoitotyön opiskelijoille syntyi omat internetsivut, joiden yhtenä osana on CLES+T arviointimittari. Kehittämistyön varsinaisia tuloksia ja vaikutusta päästään arvioimaan vasta sen jälkeen, kun internetsivut ovat olleet käytössä ja kun ensimmäiset CLES+T mittarin tulokset julkistetaan. Tulevaisuudessa kehittämistyön avulla voidaan kehittää sairaanhoitajien ja organisaation osaamista ja tehostaa toimintakäytäntöjä sekä parantaa opiskelijaohjauksen laatua avosairaanhoidon vastaanottotyössä.