Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opas Google Data Studion ja markkinoinnin dashboardien hyödyntämiseen markkinoinnissa

Roponen, Esa (2018)

 
Avaa tiedosto
Roponen_Esa.pdf (2.997Mt)
Lataukset: 


Roponen, Esa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816832
Tiivistelmä
Tässä produktityyppisessä opinnäytetyössä tehdään verkkosivun muotoon opas, joka esittelee markkinoinnin dashboardien ja Google Data Studion hyödyntämistä yrityksen markkinoinnissa. Työ jakautuu teoriaosuuteen ja toiminnalliseen osaan. Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa. Oppaan sisältö kohdistetaan Google Data Studiosta ja markkinoinnin seurannasta kiinnostuneille markkinoijille, opiskelijoille ja yrityksille. Opas on osa opinnäytetyöntekijän portfoliota ja sen oppaan on tarkoitus myös toimia opinnäytetyöntekijän erikoistumisesta alalla.

Datan merkitys markkinoinnissa on kasvanut suureksi median murroksen myötä. Yritykset perustavat markkinointipäätöksiään yhä useammin dataan perustuen ja markkinoinnissa pyritään nopeaan reagointiin. Yrityksen markkinoinnin suorituskykyä kuitenkin mitataan monesta eri palvelusta, jolloin tietoa on hankala saada nopeasti kokonaiskuvaa markkinoinnin tilasta.

Markkinoinnin seurannan dashboardilla yritys voi kerätä useista eri palveluista kerättyä dataa yhteen näkymään. Näkymästä voidaan nähdä nopeasti yleiskatsaus markkinoinnin tilasta. Dashboardiin asetetaan yrityksen tavoitteiden edistämiseen vaikuttavia mittareita, jotka esitetään visuaalisessa ja helposti luettavassa muodossa. Markkinoinnin dashboardit ovat yleistyneet viime vuosina monipuolisesti eri alojen yrityksissä ja niiden odotetaan yhä kasvattavan suosiotaan tulevaisuudessa.

Google Data Studiolla voidaan tehdä interaktiivisia ja täysin kustomoituja raportteja eri käyttötarkoituksiin. Data Studion vahvuutena on sen laaja yhdistettävyys moniin tiedon lähteisiin ja siitä on tullutkin käytetty työkalu markkinoinnin dashboardien tekemisessä.

Datan visuaalisen esittämisen ja käyttäjäkokemuksen teoriaa voidaan soveltaa dashboardin suunnittelussa. Dashboardin tekijän täytyy olla tietoinen ihmisten perusolettamuksista esitetylle tiedolle ja dashboardin rakenteelle.

Toiminnallisessa osuudessa kuvataan oppaan suunnittelua ja toteutusta. Opas tehtiin WordPress-alustaa käyttäen ja sivulle tehtiin kaikki sisältö ja visualisoinnit itse. Sivulle tehtiin myös hakukoneoptimointi. Oppaan tekeminen osoittautui työlääksi kokonaisuudeksi, jossa lopputulokseen oltiin tyytyväisiä. Lopullinen produkti löytyy osoitteesta www.esaroponen.com/google-data-studio-opas.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste