Palvelumuotoilun hyödyntäminen täydennyskoulutuksen asiakasprosessin kehittämisessä
Hellman, Johanna (2018)
Hellman, Johanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816846
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Tampere3 korkeakouluyhteisö, johon kuuluvat Tampereen yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu. Toiminnan laajetessa ja yhdistyessä vuonna 2019 korkeakoulujen täydennyskoulutusten asiakasprosessien tilannetta haluttiin selvittää, jotta toiminta jatkossa olisi mahdollisimman asiakaslähtöistä.
Työn tavoitteena oli löytää keinoja täydennyskoulutusten asiakasprosessien yhtenäistämiseen selvittämällä ensin prosessien vaiheet. Tämän selvityksen jälkeen oli tarkoituksena miettiä asiakasprosesseihin kehittämisideoita palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntämällä.
Tavoitteisiin lähdettiin vastaamaan työssä tehdyn laadullisen tutkimuksen avulla. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla seitsemää Tampere3 korkeakouluyhteisössä täydennyskoulutuksen suunnitteluprosesseista vastaavaa henkilöä. Haastatteluin selvitettiin prosessien asiakaslähtöisyyttä, miten yhteistyötä tehdään, millä tavalla suunnittelua toteutetaan yhdessä asiakkaiden kanssa ja millä tavalla asiakkaiden tarpeita kartoitetaan. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että asiakastyöhön paneudutaan huolella ja henkilökohtaiset kontaktit asiakkaan kanssa koetaan välttämättömiksi niin koulutusten suunnittelussa kuin markkinoitaessa koulutuksia. Kollegoiden vertaistukea pidettiin tärkeänä ja sitä toivottiin lisää. Asiakkaan tarpeiden selvittäminen koettiin prosessin haastavimpana vaiheena, sillä asiakkaat eivät aina itse osaa kuvata tarpeitaan selkeästi, jolloin asiantuntijan oikeanlaisten kysymysten asettelu on avainasemassa.
Mitä tarkemmin täydennyskoulutusasiakkaan palveluprosessi tunnetaan, sitä helpompaa sen eri vaiheiden kehittäminen asiakaskeskeisemmäksi on. Tässä työssä mallinnettiin asiakkaan palvelupolku ja kuvattiin palveluprosessi Service blueprint kaavion avulla. Tulevassa Tampereen yliopistossa täydennyskoulutuksen toimijoita on enemmän ja asiakaskunta laajenee, jolloin asiakasprosessien hallintaan on hyvä kehittää työkaluja toiminnan yhtenäistämiseksi. Asiakkaan palvelupolkua ja palveluprosessikaaviota pohjana käyttäen voidaan asiakastyötä kehittää ja miettiä millä seikoilla asiakkaille pystytään tuottamaan palvelussa lisäarvoa.
Työn tavoitteena oli löytää keinoja täydennyskoulutusten asiakasprosessien yhtenäistämiseen selvittämällä ensin prosessien vaiheet. Tämän selvityksen jälkeen oli tarkoituksena miettiä asiakasprosesseihin kehittämisideoita palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntämällä.
Tavoitteisiin lähdettiin vastaamaan työssä tehdyn laadullisen tutkimuksen avulla. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla seitsemää Tampere3 korkeakouluyhteisössä täydennyskoulutuksen suunnitteluprosesseista vastaavaa henkilöä. Haastatteluin selvitettiin prosessien asiakaslähtöisyyttä, miten yhteistyötä tehdään, millä tavalla suunnittelua toteutetaan yhdessä asiakkaiden kanssa ja millä tavalla asiakkaiden tarpeita kartoitetaan. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että asiakastyöhön paneudutaan huolella ja henkilökohtaiset kontaktit asiakkaan kanssa koetaan välttämättömiksi niin koulutusten suunnittelussa kuin markkinoitaessa koulutuksia. Kollegoiden vertaistukea pidettiin tärkeänä ja sitä toivottiin lisää. Asiakkaan tarpeiden selvittäminen koettiin prosessin haastavimpana vaiheena, sillä asiakkaat eivät aina itse osaa kuvata tarpeitaan selkeästi, jolloin asiantuntijan oikeanlaisten kysymysten asettelu on avainasemassa.
Mitä tarkemmin täydennyskoulutusasiakkaan palveluprosessi tunnetaan, sitä helpompaa sen eri vaiheiden kehittäminen asiakaskeskeisemmäksi on. Tässä työssä mallinnettiin asiakkaan palvelupolku ja kuvattiin palveluprosessi Service blueprint kaavion avulla. Tulevassa Tampereen yliopistossa täydennyskoulutuksen toimijoita on enemmän ja asiakaskunta laajenee, jolloin asiakasprosessien hallintaan on hyvä kehittää työkaluja toiminnan yhtenäistämiseksi. Asiakkaan palvelupolkua ja palveluprosessikaaviota pohjana käyttäen voidaan asiakastyötä kehittää ja miettiä millä seikoilla asiakkaille pystytään tuottamaan palvelussa lisäarvoa.