EU-rahoitteisen hankkeen toiminnan kehittäminen palvelumuotoilun keinoin : Case: My Way -hankkeen YritysCafé-palvelu
Jaakola, Päivi (2018)
Jaakola, Päivi
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816848
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Ylivieskan seutukuntayhdistyksen hallinnoiman My Way -hankkeen tarjoamaa YritysCafé-palvelua palvelumuotoilun keinoin. YritysCafé-palvelussa pilotoidaan uutta tapaa hoitaa työllisyyttä ja luoda kohtaamisia osaajien ja työllistävien yritysten kesken. Keskeinen ajatus oli palvelupolkua tarkastelemalla ja kehittämällä tuottaa ydinpalvelusta liitännäispalveluiden avulla palvelupaketti, jonka avulla voidaan varmistaa kaikille palveluun osallistuville johdonmukainen ja hyödyllinen palvelukokemus.
Tietoperustassa avataan palveluiden markkinoinnin ja palvelumuotoilun käsitteitä. Opinnäytetyön aiheeseen liittyviä tunnelmamuotoilua, hyvinvoinnin muotoilua ja julkisten palveluiden muotoilua on käsitelty omissa alaluvuissaan. Kehittämisprosessin rungoksi valittiin Stefan Moritzin kuusivaiheinen palvelumuotoiluprosessin malli, johon peilaten opinnäytetyössä käytetyt palvelumuotoilun työkalut ja menetelmät on valittu. Kehittämisprosessi alkoi palvelun ketterällä testauksella ja testauksen jälkeen osallistujille tehdyllä lomakekyselyllä. Oivallus palvelupaketin sisällöistä kehittyi alkutoimenpiteiden myötä jo prosessin alkuvaiheessa. Palvelupaketin mallintaminen palvelupolun avulla auttoi tarkentamaan osa-alueita ja hahmottamaan kokonaisuutta. Kehittämisprosessissa vuorottelee palvelumuotoilijan eli opinnäytetyön tekijän itsenäinen kehittämistyö ja osaajien sekä asiantuntijoiden kanssa tehty yhteiskehittäminen. Kehitetyn palvelupaketin malli esitetään lopuksi blueprint-kaaviossa, jossa myös palvelun tuottajien käyttäjille näkymätön toiminta on tarkasteltavissa.
Tuotettu palvelu on kohtaamisen toimintamalli, joka vastaa yhteiskunnalliseen haasteeseen ja toimii hyödyllisenä työkaluna usealle taholle: työnhakijalle, työnantajalle, kunnalle ja koulutusorganisaatiolle. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Ylivieskan seutukuntayhdistys ry.
Tietoperustassa avataan palveluiden markkinoinnin ja palvelumuotoilun käsitteitä. Opinnäytetyön aiheeseen liittyviä tunnelmamuotoilua, hyvinvoinnin muotoilua ja julkisten palveluiden muotoilua on käsitelty omissa alaluvuissaan. Kehittämisprosessin rungoksi valittiin Stefan Moritzin kuusivaiheinen palvelumuotoiluprosessin malli, johon peilaten opinnäytetyössä käytetyt palvelumuotoilun työkalut ja menetelmät on valittu. Kehittämisprosessi alkoi palvelun ketterällä testauksella ja testauksen jälkeen osallistujille tehdyllä lomakekyselyllä. Oivallus palvelupaketin sisällöistä kehittyi alkutoimenpiteiden myötä jo prosessin alkuvaiheessa. Palvelupaketin mallintaminen palvelupolun avulla auttoi tarkentamaan osa-alueita ja hahmottamaan kokonaisuutta. Kehittämisprosessissa vuorottelee palvelumuotoilijan eli opinnäytetyön tekijän itsenäinen kehittämistyö ja osaajien sekä asiantuntijoiden kanssa tehty yhteiskehittäminen. Kehitetyn palvelupaketin malli esitetään lopuksi blueprint-kaaviossa, jossa myös palvelun tuottajien käyttäjille näkymätön toiminta on tarkasteltavissa.
Tuotettu palvelu on kohtaamisen toimintamalli, joka vastaa yhteiskunnalliseen haasteeseen ja toimii hyödyllisenä työkaluna usealle taholle: työnhakijalle, työnantajalle, kunnalle ja koulutusorganisaatiolle. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Ylivieskan seutukuntayhdistys ry.