Verkkosivustojen personointi
Ahokas, Jenna (2018)
Ahokas, Jenna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816853
Tiivistelmä
Verkkosivuston personointi on jatkuvasti suosiotaan kasvava sivusto-optimoinnin muoto, jonka suosio johtuu sen yksilöitä ja erilaisia käyttäjiä huomioivasta lähestymistavasta optimointiin. Sivustokävijöiden tottuminen yksilölliseen palveluun ja sivustoilla liikkumisen helppouteen lisää kävijöiden odotuksia personointiin liittyen. Yritysten verkkoläsnäolo on jo hyvin arkipäiväistä, mikä lisää kilpailua kävijöiden suosiosta. Kävijöiden viihtyvyyteen ja sivustojen helppokäyttöisyyteen pyritäänkin useilla sivustoilla ja personoinnin avulla käyttäjäystävällisyys viedään seuraavalle tasolle.
Opinnäytetyö toteutettiin case-tutkimuksena Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa. Opinnäytetyössä käsitellään sivustopersonointia teorian sekä casen kautta. Työn tuotoksena on case-kuvaus erään yrityksen personointitapauksesta sekä työn lopussa käsitelty yhteenveto. Yhteenvedossa käsitellään tutkimuskysymykset yhdistäen teorian case-kuvaukseen.
Työn tavoitteena oli selvittää, miksi sivustopersonointia tehdään ja kuinka sivustopersonointi vaikuttaa yrityksen liiketoimintaan. Casessa esitellyt tulokset yrityksen sivustopersonoinnin hyödyistä sijoittuvat aikavälille lokakuu 2017 – joulukuu 2017. Casen kuvauksesta, tuloksista ja teoriassa johdetussa yhteenvedossa todetaan sivustopersonoinnin olevan toimiva keino verkkokonversioiden kasvattamisessa. Personoinnin toimivuuden lähtökohta on kuitenkin selvä suunnitelma, jonka tarkoituksena on ottaa paremmin huomioon tietyn tyyppisiä kävijöitä ja parantaa sitä kautta myyntiä.
Opinnäytetyö toteutettiin case-tutkimuksena Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa. Opinnäytetyössä käsitellään sivustopersonointia teorian sekä casen kautta. Työn tuotoksena on case-kuvaus erään yrityksen personointitapauksesta sekä työn lopussa käsitelty yhteenveto. Yhteenvedossa käsitellään tutkimuskysymykset yhdistäen teorian case-kuvaukseen.
Työn tavoitteena oli selvittää, miksi sivustopersonointia tehdään ja kuinka sivustopersonointi vaikuttaa yrityksen liiketoimintaan. Casessa esitellyt tulokset yrityksen sivustopersonoinnin hyödyistä sijoittuvat aikavälille lokakuu 2017 – joulukuu 2017. Casen kuvauksesta, tuloksista ja teoriassa johdetussa yhteenvedossa todetaan sivustopersonoinnin olevan toimiva keino verkkokonversioiden kasvattamisessa. Personoinnin toimivuuden lähtökohta on kuitenkin selvä suunnitelma, jonka tarkoituksena on ottaa paremmin huomioon tietyn tyyppisiä kävijöitä ja parantaa sitä kautta myyntiä.