Matkailupalvelujen kehittämistarpeet Ruovedellä : matkailuyrittäjien näkökulma
Kantonen, Eija (2018)
Kantonen, Eija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816862
Tiivistelmä
Ruoveden kunta haluaa kehittää matkailua ja halusi matkailun kehittämiseen liittyvän tutkimuksen tehtäväksi opinnäytetyönä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää haastattelututkimuksen avulla Ruoveden matkailupalveluja ja matkailuyrittäjien mielipiteitä siitä, miten matkailua tulisi kehittää. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla yhtätoista ruovesiläistä matkailuyrittäjää yrittäjien luona. Tutkimuskysymykset koottiin yhdessä toimeksiantajan kanssa strukturoiduksi kaavakkeeksi, jossa oli sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä. Tutkimustuloksia analysoitiin graafisesti kuvailemalla ja listaamalla sisältöanalyysin avulla aineistosta samankaltaisuuksia.
Tulosten perusteella Ruovedellä majoituspalveluja tarjoaviin yrityksiin mahtuu majoittumaan noin kahdeksan linja-autolastillista matkailijoita yhteensä 97 eri mökkiin tai huoneeseen. Yritysten tarjoamat ohjelmapalvelut liittyvät useimmiten saunapalveluihin ja erilaisiin luontoelämyksiin. Varaukset palveluihin tehdään pääsääntöisesti puhelimitse ja sähköpostilla. Vastaajayrityksistä kaikki tekevät ja haluavat tehdä yhteistyötä toistensa kanssa. Markkinointiaan haluaa kehittää 73 prosenttia vastaajista ja tähän liittyen toivottiin koulutusta, esimerkiksi sosiaalisen median käyttöön. Haastateltavilta tuli paljon kehitysideoita, jotka liittyivät muun muassa yhteiseen markkinointiin, talvimatkailun kehittämiseen, yhteistyöhön ja yhteisiin tapahtumiin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Ruovedellä on paljon hienoja matkakohteita sekä upea luonto. Matkailun kehittämiseksi erityisesti markkinointiin tulisi panostaa enemmän. Matkailuyrittäjillä on halua kehitykseen ja yhteistyöhön, mikä on hyvä lähtökohta. Analyysin perusteella digitaalisen markkinoinnin ja tarinallisuuden hyödyntäminen niin yritysten omassa toiminnassa kuin kunnan tasolla voisi olla hyödyksi markkinoinnissa. Kunnan tulevassa matkailustrategiassa voidaan määritellä toimenpiteet yhteisen matkailusivuston, varaussovelluksen, yhteisten talvitapahtumien ja muiden kehitysehdotusten toteuttamiselle.
Tulosten perusteella Ruovedellä majoituspalveluja tarjoaviin yrityksiin mahtuu majoittumaan noin kahdeksan linja-autolastillista matkailijoita yhteensä 97 eri mökkiin tai huoneeseen. Yritysten tarjoamat ohjelmapalvelut liittyvät useimmiten saunapalveluihin ja erilaisiin luontoelämyksiin. Varaukset palveluihin tehdään pääsääntöisesti puhelimitse ja sähköpostilla. Vastaajayrityksistä kaikki tekevät ja haluavat tehdä yhteistyötä toistensa kanssa. Markkinointiaan haluaa kehittää 73 prosenttia vastaajista ja tähän liittyen toivottiin koulutusta, esimerkiksi sosiaalisen median käyttöön. Haastateltavilta tuli paljon kehitysideoita, jotka liittyivät muun muassa yhteiseen markkinointiin, talvimatkailun kehittämiseen, yhteistyöhön ja yhteisiin tapahtumiin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Ruovedellä on paljon hienoja matkakohteita sekä upea luonto. Matkailun kehittämiseksi erityisesti markkinointiin tulisi panostaa enemmän. Matkailuyrittäjillä on halua kehitykseen ja yhteistyöhön, mikä on hyvä lähtökohta. Analyysin perusteella digitaalisen markkinoinnin ja tarinallisuuden hyödyntäminen niin yritysten omassa toiminnassa kuin kunnan tasolla voisi olla hyödyksi markkinoinnissa. Kunnan tulevassa matkailustrategiassa voidaan määritellä toimenpiteet yhteisen matkailusivuston, varaussovelluksen, yhteisten talvitapahtumien ja muiden kehitysehdotusten toteuttamiselle.