Automatisoitu sähköpostimarkkinointi : case Koti Puhtaaksi Oy
Ruotsalainen, Mirella (2018)
Ruotsalainen, Mirella
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816875
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli kuvata, jatkokehittää ja viimeistellä toimeksiantajayrityksen sähköpostimarkkinointi tehokkaampaan ja modernimpaan malliin. Työn tarkoitus oli samalla luoda uudistetusta markkinointimallista niin kattava ja perusteellinen opas, että sitä pystytään tarvittaessa käyttämään esimerkiksi perehdytys- tai viitemateriaalina. Opinnäytetyö tehtiin yrityksen todellisesta tarpeesta; brändiuudistuksen, digitalisoitumisen ja nopean kasvun aikaan sähköpostimarkkinointi jäi vähemmälle huomiolle, oli kankeaa ja vanhentunutta.
Käytännön osuudessa suunniteltiin viestipohjat, ohjeistukset pohjien käyttöön, viestin rakenne ja ohjeistus personoinnille eri tilanteisiin. Sähköpostilista järjesteltiin myös helpommin skaalattavaksi ja ylläpidettäväksi sekä rakennettiin myynnin kannalta tärkeimpiä segmenttejä. Viestejä muotoiltaessa mietittiin optimointia, markkinoinnin perusteita ja yrityksen brändiin sekä kohderyhmälle parhaiten sopivaa viestintätyyliä. Markkinointiprosessista pyrittiin etsimään ja poistamaan turhia manuaalisia työvaiheita ja korvaamaan niitä automaatioilla. Työstöstä teki haastavaa se, että opinnäytetyön tekijä oli ollut jo ennen työn alkua mukana yrityksen sähköpostimarkkinoinnissa, ja tulokset olivat olleet yllättävän hyviä, joten kehityskohtia täytyi etsiä erityisellä kriittisyydellä.
Yrityksen sähköpostimarkkinointiprosessi keveni huomattavasti, sen ylläpito on miellyttävämpää, aikaa saatiin vapautettua markkinointiviestinnän kehittämiseen, ja myös ylläpitokustannuksia saatiin laskettua. Myyntiviestit päivitettiin modernimmiksi, selkeämmiksi ja yhtenäisemmiksi. Sähköpostimarkkinoinnissa pystytään jatkossa käyttämään enemmän aikaa testaamiseen, sisällöntuotantoon, tulosseurantaan ja prosessin kehittämiseen edelleen.
Käytännön osuudessa suunniteltiin viestipohjat, ohjeistukset pohjien käyttöön, viestin rakenne ja ohjeistus personoinnille eri tilanteisiin. Sähköpostilista järjesteltiin myös helpommin skaalattavaksi ja ylläpidettäväksi sekä rakennettiin myynnin kannalta tärkeimpiä segmenttejä. Viestejä muotoiltaessa mietittiin optimointia, markkinoinnin perusteita ja yrityksen brändiin sekä kohderyhmälle parhaiten sopivaa viestintätyyliä. Markkinointiprosessista pyrittiin etsimään ja poistamaan turhia manuaalisia työvaiheita ja korvaamaan niitä automaatioilla. Työstöstä teki haastavaa se, että opinnäytetyön tekijä oli ollut jo ennen työn alkua mukana yrityksen sähköpostimarkkinoinnissa, ja tulokset olivat olleet yllättävän hyviä, joten kehityskohtia täytyi etsiä erityisellä kriittisyydellä.
Yrityksen sähköpostimarkkinointiprosessi keveni huomattavasti, sen ylläpito on miellyttävämpää, aikaa saatiin vapautettua markkinointiviestinnän kehittämiseen, ja myös ylläpitokustannuksia saatiin laskettua. Myyntiviestit päivitettiin modernimmiksi, selkeämmiksi ja yhtenäisemmiksi. Sähköpostimarkkinoinnissa pystytään jatkossa käyttämään enemmän aikaa testaamiseen, sisällöntuotantoon, tulosseurantaan ja prosessin kehittämiseen edelleen.