ACTIVE ROLE OF AN IMPORTER OR AGENT WITHIN A RESPONSIBLE PURCHASING MODEL, CASE: ALKO OY FINLAND
Ngwakonwi Che, Baudelaire (2018)
Ngwakonwi Che, Baudelaire
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816834
Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Alko Oy: n maahantuojien ja edustajien (tavarantoimittajien) hankintamalleja ja tutkia sosiaalisesti vastuullisten hankintojen (SRP) käytäntöjen ymmärrystä ja toteutusta toimitusketjussa. Tässä tärkeimpänä on hyvän suhteen ja yhteistyön rakentamisen maahantuonnin ja viennin välille ja vielä eteenpäin maahantuojan ja Alkon välille jolla taataan tehokas suorituskyky, dynaaminen suhde, sitoutumista yhteisiin sääntöihin ja varmistetaan samalla vastuullinen hankinta Alkon toimitusketjussa.
Globalisaation vuoksi organisaatiot saavat kritiikkiä perinteisistä ja pitkän menestyksen ja voittoa tavoittelevista käytännöistä, jotka lähes horjuttavat muita tekijöitä. Tästä johtuen sidosryhmien on esitettävä ja vaadittava riittävät sosiaaliset vastuut tavarantoimittajille ja edustajille. Idea on kuitenkin tuottaa voittoa niin että työntekijöiden, työnantajien, yritysten ja yhteiskunnan sosiaaliset vaatimukset täyttyvät. (Gupta 1995, 2)
Toimiminen vastuullisesti tarkoittaa sosiaalisen näkökulman huomioimista päätöksenteossa sekä vastuunottoa. Kaikki juurtaa yhteiskuntavastuusta (CSR), se että yritysten on osoitettava avoimuutta, rehellisyyttä, tietoisuutta ja liiketoiminnan etiikan kunnioittamista, kun he harjoittavat liiketoimintaa ja siten edistävät kestävää kehitystä. Toimittajien, edustajien ja toimitusketjun epäsäännöllisten käytäntöjen vuoksi sidosryhmät, mukaan lukien kuluttajat, kyseenalaistavat roolinsa yhteiskunnallisen vastuun hankinnassa. Sosiaalisesti vastuulliset hankinnat (SRP) on yhteiskuntavastuun (CSR: n) sivutuote tai jälkeläinen, tämä tarkoittaa, että SRP on peräisin CSR: stä.
Koska tutkimus on tehty kvalitatiivisesta eri päällikkötehtävissä mukana olevien Alko Oy: n toimittajien haastattelujen kautta on havaittavissa asian olevan hyvin ymmärretty ja toteutettu yhtiön käyttöönottaman liiketoimintastrategian mukaisesti. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa korostetaan myös laadukasta kirjallisuutta, joka mahdollistaa ja helpottaa tutkimustyön tavoitteiden ymmärtämistä, se myös lisää ymmärrystä sosiaalisesti vastuullisista hankinnoista ja siitä millainen osa yhteiskuntavastuulla on osakeosto päätöksiä tehtäessä.
Globalisaation vuoksi organisaatiot saavat kritiikkiä perinteisistä ja pitkän menestyksen ja voittoa tavoittelevista käytännöistä, jotka lähes horjuttavat muita tekijöitä. Tästä johtuen sidosryhmien on esitettävä ja vaadittava riittävät sosiaaliset vastuut tavarantoimittajille ja edustajille. Idea on kuitenkin tuottaa voittoa niin että työntekijöiden, työnantajien, yritysten ja yhteiskunnan sosiaaliset vaatimukset täyttyvät. (Gupta 1995, 2)
Toimiminen vastuullisesti tarkoittaa sosiaalisen näkökulman huomioimista päätöksenteossa sekä vastuunottoa. Kaikki juurtaa yhteiskuntavastuusta (CSR), se että yritysten on osoitettava avoimuutta, rehellisyyttä, tietoisuutta ja liiketoiminnan etiikan kunnioittamista, kun he harjoittavat liiketoimintaa ja siten edistävät kestävää kehitystä. Toimittajien, edustajien ja toimitusketjun epäsäännöllisten käytäntöjen vuoksi sidosryhmät, mukaan lukien kuluttajat, kyseenalaistavat roolinsa yhteiskunnallisen vastuun hankinnassa. Sosiaalisesti vastuulliset hankinnat (SRP) on yhteiskuntavastuun (CSR: n) sivutuote tai jälkeläinen, tämä tarkoittaa, että SRP on peräisin CSR: stä.
Koska tutkimus on tehty kvalitatiivisesta eri päällikkötehtävissä mukana olevien Alko Oy: n toimittajien haastattelujen kautta on havaittavissa asian olevan hyvin ymmärretty ja toteutettu yhtiön käyttöönottaman liiketoimintastrategian mukaisesti. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa korostetaan myös laadukasta kirjallisuutta, joka mahdollistaa ja helpottaa tutkimustyön tavoitteiden ymmärtämistä, se myös lisää ymmärrystä sosiaalisesti vastuullisista hankinnoista ja siitä millainen osa yhteiskuntavastuulla on osakeosto päätöksiä tehtäessä.