Virtuaalitodellisuus ja virtuaalitodellisuusmatkailu
Muhonen, Eetu (2018)
Muhonen, Eetu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111116945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111116945
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutustua virtuaalitodellisuusmatkailuun ja testata sen toimivuutta käytännössä. Tavoitteena oli myös oppia lisää erittäin mielenkiintoisesta aiheesta ja esitellä lukijalle virtuaalitodellisuutta sekä virtuaalimatkailua.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esiteltiin virtuaalitodellisuutta yleisesti ja virtuaalitodellisuuden toimintaperiaatetta. Työssä esiteltiin myös, että miten normaali kuluttaja voi halutessaan itse päästä nauttimaan virtuaalimatkailusta. Esimerkiksi erilaisia virtuaalilaitteita ja laitevaatimuksia niiden käyttämiseksi esiteltiin.
Työn käytännön osiossa esiteltiin ja testattiin virtuaalimatkailua ja erilaisia virtuaalimatkailusovelluksia kuluttajakäyttöön. Sovelluksia testattiin Oculus Riftillä ja Samsung Gear VR:llä. Virtuaalimatkailu on pääasiassa nautittavaa ja hyvää ajanvietettä. Työssä testatuista laseista kokemus oli selvästi paras Oculus Riftillä. Myös Oculus Riftissä on kuitenkin selvät puutteensa. Markkinoiden parhaatkaan lasit eivät ole vielä tarvittavalla tasolla luonnollisen immersion saavuttamiseksi. Virtuaalitodellisuus on vasta uutta ja teknologia kehittynee tulevaisuudessa paljon.
Myös virtuaalimatkailun kaupallista ulottuvuutta ja tulevaisuuden mahdollisuuksia pohdittiin. Virtuaalimatkailua on alettu hyödyntämään jossain määrin kaupallisesti. Kaupallinen hyödyntäminen on kuitenkin vielä vähäistä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esiteltiin virtuaalitodellisuutta yleisesti ja virtuaalitodellisuuden toimintaperiaatetta. Työssä esiteltiin myös, että miten normaali kuluttaja voi halutessaan itse päästä nauttimaan virtuaalimatkailusta. Esimerkiksi erilaisia virtuaalilaitteita ja laitevaatimuksia niiden käyttämiseksi esiteltiin.
Työn käytännön osiossa esiteltiin ja testattiin virtuaalimatkailua ja erilaisia virtuaalimatkailusovelluksia kuluttajakäyttöön. Sovelluksia testattiin Oculus Riftillä ja Samsung Gear VR:llä. Virtuaalimatkailu on pääasiassa nautittavaa ja hyvää ajanvietettä. Työssä testatuista laseista kokemus oli selvästi paras Oculus Riftillä. Myös Oculus Riftissä on kuitenkin selvät puutteensa. Markkinoiden parhaatkaan lasit eivät ole vielä tarvittavalla tasolla luonnollisen immersion saavuttamiseksi. Virtuaalitodellisuus on vasta uutta ja teknologia kehittynee tulevaisuudessa paljon.
Myös virtuaalimatkailun kaupallista ulottuvuutta ja tulevaisuuden mahdollisuuksia pohdittiin. Virtuaalimatkailua on alettu hyödyntämään jossain määrin kaupallisesti. Kaupallinen hyödyntäminen on kuitenkin vielä vähäistä.