Käyttöliittymäsuunnittelu palvelumuotoilussa
Brandt, Soile (2018)
Brandt, Soile
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111116942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111116942
Tiivistelmä
Palveluiden kehittämisessä on siirrytty asiakaslähtöiseen suunnitelmalliseen kehittämiseen: palveluita ei kehitetä enää asiakkaille, vaan niitä kehitetään yhdessä asiakkaiden kanssa. Palveluiden suunnittelussa käytetään palvelumuotoilun erilaisia menetelmiä ja niiden mallintamisessa sekä testaamisessa hyödynnetään usein erilaisia digitaalisia suunnittelutyökaluja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitä palvelumuotoilu on ja miten palvelumuotoiluprosessi etenee. Lisäksi työssä selvitettiin mikä on prototypoinnin ja käyttöliittymäsuunnittelun osuus palvelumuotoilussa. Tavoitteena oli myös tutustua prototypointityökalu InVisioniin ja siihen, miten InVisionilla toteutetaan digitaalisen palvelun käyttöliittymäsuunnitelma. Opinnäytetyössä ei toteutettu käyttöliittymän suunnittelua kaikkien palvelumuotoiluprosessin vaiheiden mukaisesti eikä käyttöliittymäprototyypin testausta.
Opinnäytetyön teoriaosassa käytiin läpi palvelumuotoilua, mitä se on ja minkälainen on palvelumuotoiluprosessi. Lisäksi käytiin lyhyesti läpi palvelumuotoilun eri menetelmiä. Sen jälkeen tutustuttiin tarkemmin prototypointiin ja prototypointiprosessiin sekä käyttöliittymäsuunnitteluun ja näiden roolin palvelumuotoilussa. Myös InVision-työkalu esiteltiin. Empiirisessä osassa kuvattiin korkean tason käyttöliittymäprototyypin luominen InVisionia hyödyntäen. Lopuksi pohdintaosassa käytiin läpi, päästiinkö opinnäytetyön tavoitteisiin sekä ehdotettiin jatkotutkimusaiheita.
Opinnäytetyössä selvisi, että palvelumuotoilu on palveluiden kehittämistä asiakaslähtöisesti organisaation liiketoiminta huomioiden. Palvelumuotoilun keskiössä on asiakkaan palvelukokemus. Palvelumuotoiluprosessi on iteratiivinen prosessi, jossa divergenssi- ja konvergenssiajattelumalli vuorottelevat. Palvelumuotoiluprosessista on erilaisia malleja, mutta ne ovat sisällöllisesti samanlaisia. Niissä korostuu ongelman määrittely, uusien ideoiden tuottaminen ja testaus, kunnes saadaan luotua haluttu ratkaisu, joka vastaa ongelmaan. Käyttöliittymäsuunnittelu on osa palvelumuotoilua ja riippuen palvelun luonteesta se kuuluu palvelumuotoiluprosessissa prototypointivaiheeseen. InVisionin osalta selvisi, että se sisältää monia palvelumuotoilussa hyödynnettäviä ominaisuuksia ja sitä on helppo käyttää. InVisionilla voi luoda toiminnallisen prototyypin helposti.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitä palvelumuotoilu on ja miten palvelumuotoiluprosessi etenee. Lisäksi työssä selvitettiin mikä on prototypoinnin ja käyttöliittymäsuunnittelun osuus palvelumuotoilussa. Tavoitteena oli myös tutustua prototypointityökalu InVisioniin ja siihen, miten InVisionilla toteutetaan digitaalisen palvelun käyttöliittymäsuunnitelma. Opinnäytetyössä ei toteutettu käyttöliittymän suunnittelua kaikkien palvelumuotoiluprosessin vaiheiden mukaisesti eikä käyttöliittymäprototyypin testausta.
Opinnäytetyön teoriaosassa käytiin läpi palvelumuotoilua, mitä se on ja minkälainen on palvelumuotoiluprosessi. Lisäksi käytiin lyhyesti läpi palvelumuotoilun eri menetelmiä. Sen jälkeen tutustuttiin tarkemmin prototypointiin ja prototypointiprosessiin sekä käyttöliittymäsuunnitteluun ja näiden roolin palvelumuotoilussa. Myös InVision-työkalu esiteltiin. Empiirisessä osassa kuvattiin korkean tason käyttöliittymäprototyypin luominen InVisionia hyödyntäen. Lopuksi pohdintaosassa käytiin läpi, päästiinkö opinnäytetyön tavoitteisiin sekä ehdotettiin jatkotutkimusaiheita.
Opinnäytetyössä selvisi, että palvelumuotoilu on palveluiden kehittämistä asiakaslähtöisesti organisaation liiketoiminta huomioiden. Palvelumuotoilun keskiössä on asiakkaan palvelukokemus. Palvelumuotoiluprosessi on iteratiivinen prosessi, jossa divergenssi- ja konvergenssiajattelumalli vuorottelevat. Palvelumuotoiluprosessista on erilaisia malleja, mutta ne ovat sisällöllisesti samanlaisia. Niissä korostuu ongelman määrittely, uusien ideoiden tuottaminen ja testaus, kunnes saadaan luotua haluttu ratkaisu, joka vastaa ongelmaan. Käyttöliittymäsuunnittelu on osa palvelumuotoilua ja riippuen palvelun luonteesta se kuuluu palvelumuotoiluprosessissa prototypointivaiheeseen. InVisionin osalta selvisi, että se sisältää monia palvelumuotoilussa hyödynnettäviä ominaisuuksia ja sitä on helppo käyttää. InVisionilla voi luoda toiminnallisen prototyypin helposti.